با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

پاسخ مبهم فرماندار آمل به انتخاب محل جدید دپوی زباله آمل

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / فرماندار آمل در جمع خبرنگاران انتخاب محل جدید دپوی زباله در منطقه شوکاشور را نه تأیید و نه رد کرد و گفت: بررسی‌ها همچنان ادامه دارد و با کارشناسی دقیق و فنی به دنبال انتخاب بهترین مکان هستیم.

بحث انتخاب محل جدید دپوی زباله این شهرستان با پایان ضرب الاجل ۱۵ روزه رئیس جمهور در روزهای ابتدایی ماه جاری داغ است و با مطرح شدن نام “شوکاشور” تجمعات مردمی، ایجاد زنجیره اعتراض و اظهارنظرهای چهره های مطرح در فضای مجازی به اوج خود رسید.

ذات الله زارعی فرماندار آمل عصر روز گذشته در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه مسئله پسماند و زباله در سال های دور در مازندران مطرح بوده است، اظهار کرد: برای ساماندهی زباله به جهت برخی مقاومت های محلی اقدامات متوقف می شد یا جلوی سرعت پیشرفت گرفته شده و آنچه انتظار می رفت انجام نشده است.

وی با بیان اینکه بحث پسماند در بین مردم به درستی تشریح نشد، تصریح کرد: به همراه تیمی از استان مازندران در سال ۱۳۹۸ به کشور ترکیه مشاهده کردیم که در دل جنگل بحث بازیافت، زباله سوز و مدیریت پسماند انجام می شد و واقعا در فضای بسیار مناسب مدیریت پسماند و کنترل شیرابه ها با تصفیه در چند مرحله صورت گرفته تا به آب قابل استفاده در حوزه کشاورزی تبدیل می شد.

وی ادامه داد: نحوه مدیریت در پسماند باید با دقت انجام شود تا پس از اعتمادسازی برای مردم، اطمینان ایجاد شده و استقبال مردمی شکل گیرد و با اصلاح مدیریت پسماند برخی مقاومت ها برداشته خواهد شد.

همراهی شهرداری و شورای شهر آمل در انتخاب مکان جدید دپوی زباله

فرماندار آمل خاطرنشان کرد: با تصویب بحث زباله سوز در آمل دولت ۱۶ میلیون یورو اعتبار تخصیص داد و معاون علمی فناوری رئیس جمهور فراخوان آن را منتشر کرده تا ۱۴ پیمانکار در این فراخوان ثبت نام کردند، هم اکنون موضوع در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه مکان کارخانه آسفالت شهرداری با مساحت ۵.۵ هکتار و حدود ۴ هزار مترمربع سوله به همراه امکانات برای پردازش مهیا است، گفت: تکنولوژی که برای ایجاد زباله سوز در آمل در نظر گرفته شد برای نخستین بار در سطح کشور اجرا می شود و براساس نگاه کارشناسان بهترین تکنولوژی روز دنیا است، حدود ۷۰ میلیون یورو این پروژه سرمایه گذاری می خواهد که هم اکنون ۱۶ میلیون یورو آن تخصیص داده شد و در مراحل بعد اعتبارات تخصیص می یابد هرچند بخشی از اعتبارات نیز با آورده پیمانکار تأمین می شود.

زارعی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود حدود سه سال فرآیند ایجاد کارخانه زباله سوز زمان می برد، افزود: در این بین پیشرفت عملیات ساخت سد مخزنی هراز مطرح است که حدود ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری پایین دست را سیراب می کند و آب شرب آمل و بسیاری از شهرها را تأمین می کند.

زارعی در بیان علت توقف فعالیت سد هراز، گفت: یکی از علت ها این است که شیرابه حاصل از زباله های عمارت با ورود به کاسه سد، آب پشت آن را آلوده و غیرقابل استفاده می کند و در این صورت شاهد اتلاف منابع ملی خواهیم بود، این پروژه به خاطر شیرابه عمارت متوقف شد و در مقابل سه سال زمان برای ایجاد زباله سوز زمان لازم است تا عمارت فریز و ایزوله عمارت انجام شود.

نفوذ شیرابه عمارت به داخل کاسه سد مهمترین تعطیلی سد هراز

وی یادآور شد: به همین دلیل رئیس جمهور دستور داد تا مکان جدید برای انتقال زباله به صورت موقت در مدت سه ساله باشد تا ایزوله عمارت شیرابه به سمت کاسه سد سرازیر نشود بنابراین مکان جدید باید در مدت ۱۵ روز انتخاب شود.

فرماندار ویژه آمل با اعلام اینکه باید از ظرفیت های موجود برای حل مشکلات زباله در آمل استفاده کنی، متذکر شد: برای انتخاب مکان دپوی زباله کارشناسان مجرب در سه روز متوالی چندین نقطه را بازدید داشتند و پاساکش یکی از این مناطق بود که به دلیل نبود امکانات، صعب العبور بودن و دره ای بودن مسیر، ارتفاع زیاد و دسترسی نامناسب به چشم نیامد.

وی افزود: دیگر منطقه اطراف معدن جوان بود که نیاز به دیواره سازی دارد و این دو منطقه بالا دست سد هستند بلکه بهترین مکان برای انتخاب مکان در پایین دست سد هراز خواهد بود.

زارعی با اعلام اینکه منطقه شوکاشور ۸ سال گذشته پس از کارهای کارشناسی از گزینه های دپوی زباله شهرستان بود، یادآور شد: امروز هم اصرار بر انتخاب این منطقه نیست هرچند تیم کارشناسی مناطق مختلف را در دست رصد و بررسی دارند.

وی که انتخاب منطقه شوکاشور را نه تأیید و نه رد کرد، با رد گزینه منال در بخش بلده شهرستان نور، بیان کرد: هر شهرستان دارای حوزه تقسیماتی و سرزمینی است و باید مکان جدید دپوی زباله در حوزه تقسیماتی شهرستان آمل مکان یابی شود، منطقه منال در حوزه جغرافیایی آمل نیست و نمی توان در این مسئله ورود جدی داشت.

زارعی با اعلام اینکه یکی از مهمترین اشتباهات دپوی زباله در منطقه عمارت این بود که دفن سلولی و مکانیزه در آن انجام نشد و با عدم کم کردن حجم زباله، کوه عظیم زباله ایجاد شد، گفت: همه به دنبال انتخاب نقطه مناسب برای ایجاد سایت و محل جدید دپوی زباله در آمل هستیم البته هر مکان که انتخاب شود باید کف آن کاملا بتن شده و براساس دستورالعمل های استاندارد سه لایه غیرقابل نفوذ در آن ایجاد شود، شیرابه های خروجی نیز باید در فرآیندی تصفیه شود و در طبیعت رها نشوند.

فرماندار ویژه آمل با اعلام اینکه از نظرات کارشناسی و فنی کمک حال استقبال می کنیم، یادآور شد: همه به دنبال انتخاب بهترین راه حل هستیم، به دنبال یک منطقه که کمترین هزینه و مشکل را داشته باشد و مردم باید به مسؤولان اعتماد کنند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.