با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

بازگشت 36 هزار مترمربع از اراضی زراعی نور به چرخه کشاورزی

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی نور گفت: ۳۶ هزار متر مربع از اراضی زراعی این شهرستان نور به چرخه کشاورزی بازگشت.

هادی باقری اظهار کرد: پس از دریافت گزارشات مردمی مبنی بر دیوارکشی، تفکیک و احداث عبور در دو قطعه بزرگ اراضی شالیزاری روستای بریکلا بخش چمستان نور یگان حفاظت و مرکز جهاد کشاورزی منطقه بنفشه‌ده اقدام به شناسایی عرصه، متخلفان و اعمال تبصره یک ماده ۱۰ قانون اصلاح قانون حفظ کاربری کردند.

وی با اشاره به اینکه این قلع و قمع به مساحت ۳۶ هزار متر مربع معادل ۳/۶ هکتار بوده است، افزود: با توجه به سطوح قابل توجه این عرصه‌ها و زمینه‌سازی متخلفان برای احداث شهرک‌های غیرمجاز دستور اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ از دادستان دادسرای عمومی و انقلاب چمستان اخذ شد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی نور با اعلام اینکه برای اجرای حکم کارشناسان این مدیریت با همراهی عوامل انتظامی شهرستان نور و پاسگاه بنفشه‌ده دست به قلع مستحدثات ایجاد شده زدند، تصریح کرد: خط قرمز جهاد کشاورزی حفظ و حراست از بستر تولید محصولات کشاورزی است و با حمایت دستگاه قضائی تمام تلاش خود را برای بازگشت اراضی شالیزاری به حوزه کشاورزی به کار می‌بندیم.

باقری از مردم و همشهریان درخواست کرد: گزارشات تغییر کاربری غیرمجاز را به صورت حضوری و تلفنی به ستاد مدیریت یا مراکز جهاد کشاورزی دهستان‌ها اعلام کرده و با شماره ۱۳۱ تماس حاصل کنند.

*توزیع ۳ میلیون و ۱۵۶ هزار لیتر انواع سوخت به بهره‌‌برداران نوری

وی همچنین از توزیع ۳ میلیون و ۱۵۶ هزار لیتر انواع سوخت به بهره‌‌برداران و تولیدکنندگان بخش کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: این اقدام از ابتدای سال جاری تاکنون انجام شده است.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی نور با اشاره به اینکه این سوخت شامل ۲ میلیون و ۹۳۵ هزار لیتر نفت گاز، ۱۴۹هزار لیتر نفت سفید و ۷۱ هزار لیتر گاز مایع بوده است، ادامه داد: سوخت‌ها برای انجام عملیات زراعی کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی و باغی، موتور پمپ، ماشین آلات کشاورزی، صنایع تبدیلی، گلخانه ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها به بهره برداران نوری اختصاص داده شد.

وی یادآور شد: متقاضیان و فعالان سوخت بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به سامانه (سدف) و تکمیل اطلاعات درخواستی نسبت به ثبت درخواست برای تحویل سهمیه اختصاصی اقدام کنند همچنین شرکت نفت هم در طول سال به صورت فصلی در این سامانه مقدار سوخت را شارژ کرده و پس از تأیید مقدار مصرفی فعالان بخش کشاورزی، سوخت مورد نیاز به متقاضیان تعلق می گیرد.

*ایجاد ۱۳۲ فرصت شغلی کشاورزی در شهرستان نور

باقری با اشاره به ایجاد ۱۳۲ فرصت شغلی کشاورزی در شهرستان نور، بیان کرد: این فرصت‌های شغلی از ابتدای سال جاری تاکنون برای حوزه کشاورزی و نوع طرح شغلی در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت شد.

وی با اعلام بازدید میدانی از طرح‌های اشتغالزایی برای راستی آزمایی، صحت شغلی و تأیید صدور مجوز در سامانه رصد اشتغال، ادامه داد: طرح‌های اشتغال در زمینه مکانیزاسیون، پرورش مرغ بومی، گوسفند و بز، گل و گیاه زینتی، قارچ خوراکی، گاو شیری، ماهیان زینتی و ماهی در استخرهای دو منظوره پایش شد.

باقری در مورد مرمت و بهسازی چهار قطعه آب بندان به مساحت کلی ۳۳ هکتار در این شهرستان، خاطرنشان کرد: آبندان‌ها اکوسیستم‌های آبی برای ذخیره‌سازی آب کشاورزی، تغذیه چشمه‌ها، آب‌های زیرزمینی و زیستگاهی برای پرندگان و حیات وحش هستند.

*وجود ۶۸ قطعه آب بندان به مساحت ۸۴۵ هکتار در نور

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی نور با اعلام اینکه در سال‌های گذشته به علت تغییر شرایط اقلیمی، کمبود بارش‌ها و منابع آبی توجه به حفظ ذخایر آبی به شیوه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفت که یکی از آنها تدابیر مرمت و بهسازی آب بندان‌ها بود، تصریح کرد: تاکنون در سال جاری چهار پروژه مرمت و بهسازی آب بندان‌ها به مساحت کلی ۳۳ هکتار در روستاهای شهرکلا، اناده، سنگ چالک و سالده با هزینه ۲۸ میلیارد ریال اجرایی شده و زمینه برای سیراب شدن ۳۵۰ هکتار از اراضی این روستاها فراهم شد.

باقری با اشاره به اینکه در شهرستان نور ۶۸ قطعه آب بندان به مساحت ۸۴۵ هکتار وجود دارد، گفت: حجم کلی آبگیری آب بندان‌های شهرستان نور به میزان بیش از ۱۷ میلیون مترمکعب بوده که نیاز آبی بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی شهرستان را تأمین می‌کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.