با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

تمبر آئین سنتی «کنس دِشو» در آمل رونمایی شد

منتشر شده

در

تمبر آئین سنتی «کنس دِشو» از کهن سنت‌های کهنه دیار مازندران رونمایی و ثبت ملی شد.

تمبر آئین سنتی «کنس دِشو»” یا ازگیل پزان چهارشنبه‌شب با حضور مسؤولان، مردم و فرهنگ دوستان این شهرستان رونمایی شد.

با ثبت تمبر آئین سنتی کنس دشو گامی بزرگ در جهت زنده نگهداشتن فرهنگ بومی و محلی برداشته شد و با ثبت در شورای تمبر ملی کشور کنس دشو به عنوان سند ملی درج شده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل در این مراسم اظهار کرد: برپایی آئین‌ها و گرامیداشت آنها نقش بسزایی در انسجام اجتماعی دارد.

رضا کسب‌ور افزود: برگزاری آئین‌های بومی، محلی و سنتی زمینه‌ساز حفظ هویت و اصالت ما است و باید آئین‌های سنتی به درستی حفظ و حراست شده و در مقابل به نسل‌های آینده و نسل جوان معرفی شود.

وی با اعلام اینکه آئین کنس دشو یکی از مهمترین آئین‌هایی است که می‌توان آن را به نسل جوان شناساند زیرا این آئین سالیان سال در مازندران و شمال کشور قدمت دارد و به نوعی یادآور گردهمایی و زمینه‌ساز دیدار با اقوام، بستگان و صله رحم خانواده‌ها است.

کسب‌ور با اشاره به اینکه آئین رونمایی تمبر کنسل دشو با همکاری اداره پست و جهاد کشاورزی شهرستان آمل اجرا شده است، یادآور شد: زبان و فرهنگ مازندرانی بیش از ۳ هزار سال سابقه دیرینه دارد و متأسفانه سندی از این فرهنگ و سنت نداشتیم که با جای گرفتن در تمبر کشورمان این هویت در یک سند ملی ثبت شده است که برای نخستین بار به زبان مازندرانی سندی ضبط شده و در اختیار همه قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، کِنِس، کِندِس یا کاندِس در زبان محلی مازندران همان ازگیل وحشی با نام علمی Mespilus germanica است که در جنگل‌های شمال کشور بیشتر رشد و نمو دارد.

کنِس گونه‌ای از میوه جنگلی است که فارسی زبان‌ها آن را ازگیل جنگلی یا ازگیل وحشی جنگلی می‌نامند و با سیب، گلابی، به، زالزالک و گلابی وحشی هم خانواده است.

تهیه کنس دشو مراحل بسیار زیادی دارد که زنان و مردان کهن دیار مازندران گردهم آمده و پس از چیدن، آب کشی و تمیز کردن کنس آن را برای پختن و گرفتن رب و شهد آماده می‌کنند.

کنس دشو خواص بسیار زیاد درمانی و دارویی برای بدن دارد و بسیاری از پزشکان طب سنتی و اسلامی خوردن آن را برای بدن بسیار مفید و اثرگذار می‌دانند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.