با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

موزه تاریخ طبیعی در آمل راه‌اندازی شود

منتشر شده

در

آمل نیوز – قربانعلی مسافر / فرماندار ویژه شهرستان آمل بر راه‌اندازی و ایجاد موزه تاریخ طبیعی در این شهرستان تأکید کرد.

سید عباس حسینی در بازدید از اداره محیط زیست این شهرستان، اظهار کرد: به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی مناطق مختلف در آمل نیاز است که پیوست‌های لازم و ویژه برای شهرستان در نظر گرفته شود.

وی افزود: در زمینه فعالیت دستگاه‌های حفاظتی مانند محیط زیست حفاظت از منابعی که دارای مزیت برای اقشار مختلف هستند، فعالیت را سخت و دشوار می‌کند.

حسینی با اشاره به حجم کشفیات در حوزه محیط زیست و جلوگیری از فعالیت واحدهای آلاینده، بیان کرد: این امر نشان می‌دهد که فعالیت حفاظتی در عرصه‌های طبیعی و جغرافیایی آمل بسیار مهم و حیاتی است.

فرماندار ویژه آمل با اشاره به اینکه مواهب طبیعی آمل باید به نسل‌های آینده به عنوان میراث باقی منتقل شود، تصریح کرد: هیچ امری در حوزه محیط زیست ارزشمندتر از آموزش و فرهنگ‌سازی نیست و در این زمینه باید اهتمام ویژه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه موزه تاریخ طبیعی به منظور نشان دادن اهمیت طبیعت و جغرافیای ویژه آمل و آشنایی گردشگران و نسل آینده با مواهب طبیعی شهرستان، خدمتی جدید به این منطقه خواهد بود، تصریح کرد: آمل نیازمند موزه تاریخ طبیعی است و در این مسیر نیاز است که درآمد پایدار و کم‌آسیب به محیط طبیعی نیز برای آمل ایجاد شود.

فرماندار ویژه آمل با اشاره به اینکه ایجاد مناطق ویژه گردشگری می‌تواند از آسیب‌های حضور گردشگران بکاهد، بیان کرد: برای حفاظت و توسعه طبیعی شهرستان باید در حوزه بودجه‌ها و ردیف‌های ملی را پیگیری کنیم.

وی از پیگیری رویکرد ظرفیت محور برای حفاظت از محیط زیست آمل خبرداد و گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه زیست محیطی آمل وجود دارد که می‌تواند بدون ایجاد دغدغه زیست محیطی در اختیار منافع مردمی قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت‌های محلی و مردمی در حفاظت از عرصه‎های جنگلی

رئیس اداره محیط زیست شهرستان آمل نیز با اشاره به اینکه ۴۰ درصد صنایع و ۴۰ درصد معاون استان مازندران در شهرستان آمل قرار دارد و حفاظت از عرصه‌های طبیعی شهرستان کار دشوار است، بیان کرد: در عرصه‌ای با وسعت شهرستان آمل ۱۵ محیط بان فعالیت دارند که در این زمینه در وضعیت حداقلی قرار داریم.

وحید رضائیان با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های محلی و تشکل‎های مردمی در حفاظت از عرصه‎های جنگلی بیان کرد: در آمل یک منطقه حفاظت شده و یک اثر طبیعی وجود دارد که برای حفاظت از محیط طبیعی آمل باید این مناطق افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه قله دماوند بزرگترین عرصه حفاظتی و موهبت طبیعی استان مازندران در محدوده شهرستان آمل قرار دارد، بیان کرد: بیشترین تعارض‌ها و نیز تجاوزها به عرصه دماوند در ارتفاع ۲ هزار تا ۴ هزار متر رخ می‌دهد که از فعالیت معادن تا گردشگران بدون ملاحظه و معدن کاری را شامل می‎شود که مراقبت از این قله را نیازمند عزم ملی و استانی می‌کند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.