با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

نمایش دفاع مقدس “فریاد زیر آب” در آمل به روی صحنه می رود

منتشر شده

در

نمایش “فریاد زیر آب” روایتی جدید و نو از فریادهای بی صدای مردمان این سرزمین کهن بوده که امیر امیرنیا نویسنده و کارگردان این اثر با درونمایه رشادت و دلیرمردی رزمندگان دفاع مقدس است.

نمایش “فریاد زیر آب” روایتی جدید و نو از فریادهای بی صدای مردمان این سرزمین کهن بوده که امیر امیرنیا نویسنده و کارگردان این اثر با درونمایه رشادت و دلیرمردی رزمندگان دفاع مقدس است.

پوستر نمایش “فریاد زیر آب” شامگاه پنج شنبه با حضور مسؤولان شهری و بزرگان هنر تئاتر و نمایش رونمایی شد.

امام جمعه آمل در مراسم رونمایی نمایش فریاد زیر آب، اظهار کرد: جایگاه هنر در جامعه مان بسیار فاخر و ارزشمند است و هنری که با دفاع مقدس و بیان رشادت شهیدان و رزمندگان عجین شود اثرگذاری زیادی داردو

 

هنر و تصویر نه تنها مانع تفکر نیست بلکه ابزاری برای تفکر و ارتباطات است

حجت الاسلام ابراهیم یعقوبیان با اشاره به لزوم تشکیل کمیته تقویت و حمایت از هنر و هنرمندان در این شهرستان، افزود: بخش اصلی و اساسی حرکت در زمینه هنر مباحث اقتصادی است البته باید انگیزه و روحیه هنرمندان با حمایت تقویت شود.

وی با اشاره به اهمیت فعال تر شدن هنر در آمل، تصریح کرد: هنر زبان گویا و توانمندی دارد و کسی نمی تواند آن را انکار کند.

امام جمعه آمل با اعلام اینکه یکی از بزرگان غربی می گوید که نور و تصویر دو ابزار ایستای تفکر بشر در روزگار ما هستند و در کنار آن سینمای هالیوود تولید شده تا بشر فکر نکند، ادامه داد: ولی ما در مقابل آن ادعا داریم که هنر و تصویر نه تنها مانع تفکر نیست بلکه ابزاری برای تفکر و ارتباطات عمیق و عاطفی است.

 

استفاده از کتاب های پرمحتوای دفاع مقدس برای تولید آثار هنری

وی متذکر شد: باید مسؤلان شهری از هنر حمایت کنند و برنامه ریزی شده تا همه با قدرت پای کار بیایند و هنرمندان و هنرمان بدرخشد.

یعقوبیان با اعلام اینکه هنر زبان بسیار قوی و بُرنده است و اثرگذاری ژرف دارد، خاطرنشان کرد: هنر دفاع مقدس بسیار ارزشمند است و باید مردم با زوایای پنهان و دیده نشده دفاع مقدس و جنگ تحمیلی آشنا شوند و چه خوب است این آشنایی با زبان گویای هنر باشد.

وی با تأکید بر اینکه نباید انگیزه هنرمندان برای تولید آثار فاخر و ارزشی ضعیف شود، گفت: در کشورمان کتاب های خوب و پرمحتوا در زمینه دفاع مقدس نوشته شده و باید از تألیفات دفاع مقدس در زمینه هنر و نمایش بهره گرفته شود.

امام جمعه آمل یادآور شد: اگر این هنر نمایشی تبدیل به زبان محلی همراه با نغمه ها، آواهای بومی و محلی شود دلنشین تر خواهد شد.

 

فریاد زیر آب؛ روایت واقعی از غواصان دست بسته

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل در این نشست اظهار کرد: پیشکسوتان و بزرگان تئاتر و نمایش فراوان در این شهرستان فعالیت دارند که آثار زیادی را راهی جشنواره های منطقه ای و کشوری کردند.

رضا کسب ور، افزود: تئاتر فریاد زیر آب سرگذشت واقعی است که به داستان درآمده است و وصف شهدای غواص را به هنر درآورد.

وی با اشاره به اینکه دو نقش اصلی این نمایش در مورد بزرگان و پیشکسوتان دفاع مقدس است که جانباز شیمیایی بوده و بیش از 25 بار با اعزام به جبهه ها در بخش اطلاعات عملیات لشگر 25 کربلا خدمت کردند، تصریح کرد: این نمایش داستان واقعی است که تبدیل به داستان شده و بازگوکننده تاریخ شفاهی جنگ تحمیلی است.

کسب ور گفت: سرگذشت دو جوانی در این نمایش به روی صحنه می رود که از سن 15 سالگی به جبهه ها اعزام شده، حدود 30 ماه در جبهه ها خدمت کردند و پس از پایان جنگ حدود 18 ماه سن داشتند که به دیار خود بازگشتند.

 

مهمترین عنصر در جهاد تبیین زبان هنر و نقش آفرینی هنرمندان است

یکی از کارگردان ها و هنرمندان نمایش و تئاتر مازندران در آئین رونمایی از پوستر نمایش “فریاد زیر آب”، اظهار کرد: این نمایش برگرفته از قصه های واقعی فرزندان جبهه و جنگ است و دختری در این نمایش ایفای نقش می کند که در عالم واقعیت یک سال سن داشت که پدرش در جبهه ها با تلاش در تیم غواضی به همراه 175 شهید غواص به درجه رفیع شهادت نائل شد.

امیر امیرنیا، افزود: این دختر هیچ وقت دستان پرمهر و محبت پدر را احساس نکرد همچنین در این نمایش بخشی از زندگی سردار شهید حجت نعیمی یکی از مسؤولان اطلاعات عملیات تیم غواض و شهید مهربان به روی صحنه می رود.

وی با اشاره به اینکه دو رزمنده در آن نمایش پسرعموی هم هستند و با تلاش تیم نمایشی قصه ها در کنار آن جمع آوری شد، تصریح کرد: این تئاتر جزو دو اثر برتر نمایش مازندران انتخاب شده و به مرحله کشوری راه پیدا کرد همچنین امیدواریم فریاد زیر آب در سه جشنواره بزرگ منطقه ای و کشوری خوش بدرخشد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فریدونکنار، خاطرنشان کرد: ویژگی دیگر این کار نمایشی بسیار فاخر است زیرا در جشنواره های اصلی تئاتر کشور کمتر آثار در حوزه دفاع مقدس مشاهده می شود و امروزه کمتر قلم صرف ثبت رشادت ها و ویژگی های جبهه و جنگ می شود تا درسی برای آیندگان، نسل جوان و نوجوانان کشور باشد البته جوانان نیز رغبت زیادی به تولید آثار در این موضوع ندارند.

وی بیان کرد: از مسؤولان انتظار می رود از نمایش های حوزه دفاع مقدس با همدلی، حمایت شود زیرا هنرهای نمایشی دفاع مقدس امروزه علاوه بر ارزشی بودن، در زمینه جهاد تبیین حرف های زیادی برای گفتن دارند.

 

لزوم حمایت از آثار نمایشی فاخر در حوزه دفاع مقدس

امیرنیا با اعلام اینکه مهمترین عنصر در جهاد تبیین زبان هنر و هنرمندان است که امام امت و رهبر انقلاب در ارتباط با هنر و تأثیرگذاری آن صحبت های زیادی داشتند، ادامه داد: باید جهاد تبیین در آثار حوزه دفاع مقدس بدرخشد و زبان گویای جهاد تبیین باشند.

وی با اشاره به اینکه برخلاف برخی نظرها، در کشورمان با شادی و نشاط مخالف وجود نداد ولی ما با ولنگاری مشکل داریم و نباید مراسمات رنگ و روی ولنگاری بگیرد، خاطرنشان کرد: با برنامه های مدون و منظم زمینه ساز شادی و نشاط عمومی باشیم زیرا کسی با ایجاد شور، نشاط و شادی عمومی برابر قوانین و مقررات مشکلی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه در کارهای فاخر حوزه دفاع مقدس انتظار داریم پایگاه ها، بسیجیان و سپاه پاسداران حمایت کنند تا هنرمندان با خلق آثار دیده شوند، گفت: برای تولید نمایش فریاد زیر آب حدود دو سال تلاش مستمر انجام شد و علاوه بر شهر آمل و محمودآباد شهرهای دیگر مازندران و حتی تهران درخواست اجرا در شهرهای خود را دارند.

امیرنیا با اعلام اینکه باید از کارهای ارزشی و روایتگر دفاع مقدس حمایت ویژه شود، گفت: هنرمندان بسیار خوب و فعال در سطح شهرستان فعالیت دارند که باید به آنها توجه ویژه شود تا گوشه نشین نشوند و باید آثار دفاع مقدس دیده و حمایت شوند.

به گزارش فارس، نمایش “فریاد زیر آب” روایتی از فریادهای بی صدای مردمان این سرزمین کهن بوده که نویسنده و کارگردان آن امیر امیرنیا، دستیار کارگردان الیاس حقیقی، مدیر و منشی صحنه غزاله شعبانی و آهنگساز محمد محمدی است.

این اثر هنری کاری متفاوت از گروه نمایشی تالیکاک است که از 19 عصر روزهای یکم تا دهم دی ماه سال جاری در سالن همایش های تئاتر شهر آمل به روی صحنه می رود.

گزارش از قربانعلی مسافر

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.