با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

نگرانی مردم، تردید مسؤولان؛ «شوکاشور» آری یا نه؟

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / قصه 40 ساله اَبَرچالش زباله در شهر 430 هزار نفری آمل سر دراز دارد و سمبل بی توجهی مسؤولان از گذشته است پس باید در حل این معضل نه سلامت مردم تهدید شود، نه طبیعت بکر آسیب ببیند و نه کار دولت بر زمین بماند.

مردمِ نگران و مسؤولان مُرَدَد؛ نتیجه پایان ضرب الاجل رئیس قوه مجریه تاکنون است.

حساسیت‌ها در روزهای انتهایی اولتیماتوم رئیس جمهور به اوج خود رسیده و پس از بازدیدهای فراوان در مناطق مختلف هراز و کارشناسی‌های شبانه‌روزی، نگاه‌ها به سمت منطقه «شوکاشور» در نقطه بکر جنگلی نارنجستان در دل جنگل‌های هیرکانی یکی از پرترددترین مبادی ورودی شمال کشور معطوف شد.

گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «شوربختی شوکاشور و انتظار برای تعیین تکلیف نهایی زباله آمل» در روزهای پایانی ضرب الاجل منتشر شد که در آن به زوایای مختلف این انتخاب پرداختیم و به نظرات سرپرست معاونت عمرانی استاندار مازندران، فرماندار ویژه آمل و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری اشاره شد، حتی در این گزارش به موضع‌گیری تند فرماندار نور در رابطه با گزینه بودن منطقه منال در بخش بلده و نامه اعتراض آمیز و مخالفت اعضای شورای اسلامی شهر آمل به رئیس جمهور مطرح شد.

«شوکاشور» آری یا نه؟

پس از بر سر زبان آمدن منطقه شوکاشور روز به روز مخالفت‌ها شدت گرفت، مردم دوستدار محیط زیست، گروه‌های دوستدار طبیعت، مردان و زنان آملی و روستاهای محمدآباد و رزکه به میدان آمدند و با حضور در محل پیشنهادی و فضای مجازی اعلام کردند دپوی زباله و پسماند در شوکاشور زنده کردن عمارت دیگر در شهرستان آمل است و با توجه به قرار داشتن در دل جنگل‌های هیرکانی در بدو ورود به مازندران، محدودیت‌های ثبت یونسکو، تهدیدهای زیست محیطی، مجاورت در بستر رودخانه کبیر هراز و دارا بودن خاک ماسه‌ای می‌توان در آینده شاهد شیوع بیش از پیش بیماری‌های گوارشی و انواع سرطان بود.

مخالفان از مسؤولان کشوری، استانی و شهری درخواست کردند تا مشکل زباله آمل با شیوه‌های درست و اصولی حل شود. فعالان فضای مجازی هم با راه انداختن کمپین اعتراضی «نه به انتقال زباله در شوکاشور» و «با ایجاد عمارت جدید مخالفیم» دست به ایجاد و امضای کارزار زدند.

*نه به انتقال زباله در شوکاشور در فضای مجازی

بهروز عطایی سرمربی سابق تیم ملی والیبال کشور، محمدهادی ساروی کشتی گیر مدال آور المپیک و جهان، ابوالفضل جلالی بازیکن تیم فوتبال استقلال تهران و دیگر ورزشکاران نامی آمل در رشته‌های مختلف ورزشی هم از قافله عقب نماندند و در فضای مجازی موضع خود را از مخالفت با مکان جدید دپوی زباله اعلام کردند.

حجت‌الاسلام حسین حسین‌زاده برسمنانی امام جمعه بخش امامزاده عبدالله(ع) آمل که منطقه شوکاشور در این بخش واقع شده است، پس از همراهی با مردم در مخالفت به انتخاب این منطقه بکر و سرسبز، اظهار کرد: با ورود به این مسئله مهم، درخواست انتخاب مکان جدید و انصراف از ایجاد عمارت جدید را از استاندار مازندران خواستار شدم.

وی با اعلام اینکه همه امتیازات مراتع، معادن و شرکت‌های تولیدی صنعتی بخش ما به نفع استان و کشور است، افزود: ولی همه امراض و مشکلات نصیب مردم شهیدپرور و ولایی امامزاده عبدالله(ع) خواهد بود.

*از چاله به چاه نیافتید

امام جمعه امامزاده عبدالله(ع) با اشاره به اینکه انتخاب منطقه «شوکاشور» برای جایگزینی پسماند عمارت بر خلاف نظر کارشناسان شما به حق کارشناسی نیست و فقط تعجیل در پاسخگویی مهلت ۱۵ روزه رئیس جمهور ایران اسلامی است، تصریح کرد: فکر جای دیگر باشید تا «از چاله به چاه نیافتید» و خودتان را به زحمت زیادتر نیندازید.

با ورود میدانی در منطقه پیشنهادی جایگزین عمارت، چند روز است که مردم مخالفت خود را اعلام کردند، زنجیره اعتراض شکل داده و اجازه ورود کارشناسان و مسؤولان برای تخریب طبیعت بکر و بی نظیر شوکاشور را نمی‌دهند.

مردان و زنان روستایی به همراه فرزندان شان در منطقه حاضر بودند و حتی دختران و پسران دانش‌آموز با دست نوشته‌ها و پلاکاردهایی درخواست داشتند تا محیط زیست و جاذبه‌های طبیعی زیبای این منطقه جنگلی و سرسبز حفظ شود و مدیران عاملی برای تخریب نباشند.

*مردم رزکه و محمدآباد منتظر تجدیدنظر مسؤولان

بسیاری از مردم حاضر در منطقه با تأکید بر اینکه اگر قرار است که عمارت دیگر در شوکاشور ایجاد شود پس لزومی به انتقال زباله و جایگزینی نیست، گفتند: همه ما دوستدار نظام اسلامی هستیم اما معتقدیم باید زباله‌های عمارت به صورت اصولی جابجا شود و در ورودی شهر آمل و استان مازندران بوی تعفن زباله معضل دوباره برای سلامت جامعه را ایجاد می‌کند.

معاون سیاسی فرمانداری ویژه آمل هم با حضور در بین مردم در ورودی جنگل شوکاشور با آنها هم کلام شد، پای درد دل آنها نشست و به آنها قول داد تا مطالبات و دغدغه‌های مردم را به گوش مسؤولان استانی برساند.

*پاکسازی طبیعت از زباله در دل مطالبه‌گری

از نکات جالب توجه مردان و زنان این منطقه با به دست گرفتن کیسه‌های زباله مشغول جمع کردن زباله از دل طبیعت بودند و حین مطالبه‌گری پاکسازی طبیعت بی زبان و مظلوم را اولویت خود می‌دانستند.

بسیاری از روستائیان بخش امامزاده عبدالله که شغل آنها کشاورزی، دامداری و دامپروری است و از این منطقه برای چرای دام استفاده می‌کنند، مدعی شدند؛ حضور کارشناسان برای بازدید جانمایی محل دپوی زباله و انتخاب زمین شوکاشور ساعت ۱۹ شب زمانی انجام شد که تاریکی هوا غالب بود و این بازدید در تاریکی شب از سر رفع تکلیف بوده است.

استاندار مازندران نیز در آخرین سفر به شهرستان آمل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع انتخاب زمین برای دپوی زباله در کمیسیون مربوطه بحث و کارشناسی می‌شود؛ هرچند دیگر قرار نیست دپوی زباله در مکان جدید انجام شود زیرا بودجه لازم برای ایجاد سایت زباله سوز آمل با ظرفیت ۵۰۰ تن دریافت شده و این زباله سوز در این شهرستان راه اندازی می‌شود.

*احداث زباله‌سوز ۵۰۰ تنی دانش‌بنیان در آمل

سید محمود حسینی‌پور افزود: هم اکنون محل فعلی دپوی زباله به علت ساخت سد مخزنی هراز باید فریز شود و این روند با بحث فنی انجام می‌شود؛ هرچند اگر نیاز باشد زباله به صورت موقت به جای جدید منتقل و قرار است در همان مکان تأسیسات زباله سوز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ایجاد تأسیسات زباله‌سوز در آمل از نوع دانش‌بنیان بوده و بهترین مکان زباله‌سوز مازندران آینده نزدیک در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: انتخاب زمین برای مکان جدید در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است، حدود ۸ نقطه در کارشناسی‌ها تعیین شده و هر نقطه انتخاب شود پس از دغدغه‌مندی ادارات کل محیط زیست، منابع طبیعی و مسؤولان مرتبط انجام می‌شود.

استاندار مازندران خاطرنشان کرد: امید دارم مکان مناسبی در این شهرستان انتخاب شود که برای همیشه مرکز ایجاد تأسیسات زباله‌سوز باشد.

*منال بلده در گزینه‌ها نبوده است

وی در پاسخ به سؤوالی مبنی بر گزینه منطقه منال در بخش بلده شهرستان نور، یادآور شد: منال در گزینه‌ها نبوده و نیست، سابقه‌ای برای انتخاب منال وجود ندارد، همچنین گزینه‌های پیشنهادی توسط کارشناسان در حال بررسی است و پس از بررسی کامل از منظر کارشناسی توسط کارشناسان مجرب بهترین مکان انتخاب می‌شود و جای هیچ نگرانی نیست.

امام جمعه شهر امامزاده عبدالله آمل نیز با حضور در بین مردم رزکه و محمدآباد برای حل چالش زباله و پسماند احساس مسؤولیت کرد و در جلسه با اعضای شورای اسلامی، دهیاری و مردم رزکه نشست.

حجت‌الاسلام حسین حسین‌زاده برسمنانی بیان کرد: همانگونه که حرمت نظام جمهوری اسلامی و کشور خط قرمز ما محسوب می‌شود، سلامت حریم زندگی، زیست بوم خانواده‌ها و اهالی روستای رزکه هم خط قرمز است و باید در حفظ و حراست از آن بکوشیم.

*قول مساعد امام جمعه امامزاده عبدالله برای لغو دپوی زباله در شوکاشور

وی قول مساعد داد: تا دو روز آینده نامه لغو تصمیم شورای برنامه‌ریزی زباله سوز شوکاشور و محدوده رزکه را از مسؤولان استانی برای مردم این منطقه دریافت می‌کنم.

به گزارش فارس، قصه ۴۰ ساله اَبَرچالش زباله در شهر ۴۳۰ هزار نفری آمل سمبل بی‌توجهی مسؤولان است و باید در این مسئله حساس و حیاتی تصمیم جدی گرفته شود تا در آن نه سلامت مردم تهدید شود، نه طبیعت بکر و زیبا آسیب ببیند و نه کار دولت بر زمین بماند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.