با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

ماجرای مشاهده خرس قطبی در جنگل‌های مازندران

منتشر شده

در

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: در ویدیو‌یی کوتاه که این روزها با عنوان خرس سفید در جنگل گلوگاه، در فضای مجازی دست به دست شده است؛ قطعاً گونه مشاهده شده خرس سفید نبوده، چراکه خرس سفید در این منطقه وجود نداشته و زیستگاه آن نیز نیست.

فیلمی از مشاهده خرس سفید در جنگل گلوگاه و رویان در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد.

روح‌الله اسماعیلی معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: خرس سفید جز گونه‌های بومی جنگل‌های شمال ایران و مازندران نیست.

وی درباره خبر دیده شدن خرس سفید در جنگل‌های مازندران، گفت: مناطق جنگلی مازندران زیستگاه خرس سفید نبوده و این نوع از خرس‌ها صرفا در مناطق قطبی زندگی می‌کنند.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه گونه خرس قهوه‌ای بومی مناطق جنگلی خزری است، اضافه کرد: پراکندگی خرس قهوه‌ای در ایران، از شمال خراسان تا استان‌های گلستان، سمنان، مازندران، تهران، گیلان، چهارمحال و بختیاری، قزوین، زنجان، آذربایجان، کردستان، لرستان، کرمانشاه و استان‌های فارس و خوزستان است.

اسماعیلی بیان کرد: به طور کلی برخی از جانوران خصوصاً حیات وحش بزرگ جثه، با افزایش سن، تغییرات فصلی و کاهش دمای هوا کمی تغییر رنگ می‌دهند؛ در ویدیو‌یی کوتاه که این روزها با عنوان خرس سفید در جنگل گلوگاه، در فضای مجازی دست به دست شده است؛ قطعاً گونه مشاهده شده خرس سفید نبوده، چراکه خرس سفید در این منطقه وجود نداشته و زیستگاه آن نیز نیست.

وی وجود خرس قهوه‌ای در جنگل‌های مازندران را طبیعی دانست و گفت: زیستگاه خرس قهوه‌ای در مناطق کوهستانی و جنگلی مازندران است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه این گونه از پستانداران مهم جنگل‌های شمال محسوب شده که مورد توجه جدی سازمان محیط زیست قرار داشته و تلاش‌های زیادی در زمینه حفاظت از این گونه صورت می‌گیرد، تصریح کرد: می‌توان به حفاظت فیزیکی محیط بانان به طور دائمی در زیستگاه‌های مهم آن گونه و پرداخت جریمه ناشی از خسارات حیات وحش به‌ویژه خرس به مزارع، باغ‌ها، زنبور و سایر جوامع محلی در راستای تفاهم نامه منعقده فیمابین صندوق ملی محیط زیست با صندوق بیمه کشاورزی به منظور کاهش تعارضات آن گونه اشاره کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه خرس قهوه‌ای از جمله پستاندارانی است که به لحاظ وجود تهدیدات ناشی از فعالیتهای انسانی نیازمند حفاظت بیشتری است، درباره آمار خرس قهوه‌ای در جنگل‌های شمال گفت: این گونه در جنگل ها و مناطق کوهستانی از شرق تا غرب مازندران وجود داشته و به دلیل پراکندگی و کیفیت خوب زیستگاه ها دارای جمعیت خوب و قابل توجه است؛ البته نیاز به حمایت و همکاری همه جانبه مردم به‌ویژه جوامع محلی در حفاظت از آن گونه است.

وی یادآور شد: از کل پهنه‌های  طبیعی استان حدود ۵۰۷ هزار هکتار در قالب ۲۱ منطقه چهارگانه با عناوین پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده، حراست و مدیریت می‌شوند.

سالار رئیس اداره حفاظت محیط شهرستان نور نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: بلافاصله بعد از این فیلم محیط‌بانان در حال پایش و رصد این موضوع شدند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.