با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

هیأت تجاری اقصادی قزاقستان به دنبال برنج محلی در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در آمل

منتشر شده

در

آمل نیوز- زهرا فلاح / هیأت تجاری و اقتصادی ۳۵ نفره استان مانگیستائو کشور قزاقستان یکی از مهمترین و اثرگذارترین بازدیدهای خود از استان مازندران را مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل عنوان کردند.

در این دیدار مسؤولان بلندپایه استان مانگستائو کشور قزاقستان و هیأت تجاری آن به همراه معاون استاندار مازندران، مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی مازندران و دیگر مسؤولان به دنبال ارتباط دوجانبه بیشتر و تعاملات عمیق در همکاری ها بودند.

حسن خیریان‌پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در این بازدید عنوان کرد: مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران یکی از مجهزترین و پیشرفته ترین مراکز برنج است که علاوه بر صادرات، در زمینه بورس، تولید محصولات سلامت محور از سبوس برنج و دیگر محصولات منحصر به فرد پیشتاز است.
وی گفت: برنج محلی مازندران از باکیفیت ترین برنج ها است که امیدواریم قکشور قزاقستان مشتری جدی و بزرگی برای این پایانه صادرات باشد.

سیداسماعیل یزدان‌پناه مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در جمع هیأت قزاقستان، اظهار کرد: در بازدید هیأت تجاری استان منگستائو کشور قزاقستان به شرکت تجارت برنج آمل با عنوان کم آبی این استان نسبت به صادرات برنج مازندران ابراز تمایل کردند.
وی با بیان اینکه طی سیاست‌گذاری پایانه بین‌المللی صادرات برنج صادرات برنج‌های تولیدی این استان به کشورهای همسایه است، یادآور شد: این مجموعه صادراتی مورد توجه تجار اقتصادی و معاون استاندار منگستائو قرار گرفت و از محصولات متنوع ابراز رضایت کردند.
یزدان پناه با اشاره به اینکه همچنین همکاری‌هایی مبنی بر کشت برنج فرا سرزمینی و مقاوم نسبت به شوری و کم‌آبی از سوی مؤسسه تحقیقات برنج با این استان خواهد داشت، گفت: امیدواریم با ورود هیأت تجاری قزاقستان تبادل صادراتی به این استان داشته باشیم.

مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران ادامه داد: امسال صادرات برنج به دلیل تحریم‌ها و بازگشت پول نسبت به گذشته کمتر شده و با توجه به قیمت موجود برنج و رقابتی بودن آن با برداشتن ارز نیمایی به نوعی رقابت‌های برنج‌های ایران را برداشته است.
یزدان‌پناه تاکید کرد: یکی از تقاضای شرکت برنج نسبت به صادرات محصولات کشاورزی برداشتن موانع تعهدات ارزی است و برنج به قیمت بازار خریداری شود تا این رقابت را داشته باشیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون صادرات برنج ایرانی به کشورهای روسیه، کانادا، هلند و آلمان انجام شد.

ذات الله زارعی فرماندار ویژه آمل در این نشست با اعلام آمادگی آمل برای تبادلات تجاری و اقتصادی با کشور قزاقستان به ویژه در حوزه برنج، گفت: امیدواریم در بخش صادرات و واردات ارتباط دوسویه برقرار شود همچنین برای صادرات برنج مرغوب و باکیفیت محلی تمام همکاری ها با مرکز و پایانه بین المللی برنج انجام می شود.
وی تصریح کرد: در زمینه کشاورزی و امنیت غذایی آمل بسیار شاخص و سرآمد خواهد بود که یک پنجم برنج تولیدی مازندران توسط کشاورزان این شهرستان تولید شده و بر روی سفره غذایی ۵ میلیون ایرانی قرار می گیرد.

کولژانوف کانات معاون اول استان مانگیستائو کشور قزاقستان در سفر به ایران گفت: به عنوان نمایندگان کشور قزاقستان آمادگی داریم در زمینه خرید برنج به روابط با آمل تعمیق دهیم.
وی بیان کرد: با توجه به سیاست دولت قزاقستان و وزارت کشاورزی این کشور در راستای کاهش کشت برنج به لحاظ کمبود آب در کشورمان می توانیم در چشم انداز به صادرات برنج از ایران به کشور قزاقستان توافقاتی را انجام دهیم.

ژان بیربای ماتایف رئیس مصلحت استان مانگیستائو قزاقستان با اعلام لزوم همکاری تنگاتنگ بین ایران و قزاقستان، گفت: در شهرستان آمل با بازدید از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران از تولیدات نوین و جالب آن باخبر شدیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود آب در قزاقستان می توانیم از برنج مازندران برای صادرات به این کشور همکاری فی مابین انجام دهیم زیرا مازندران از استان های شاخص در تولید برنج است و برنج این منطقه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.