با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

روابط عمومی ها سواد توانایی تغییر داشته باشند/ مدیریت ارتباطی پیشرفته برای ارتقای سرمایه اجتماعی در اولویت باشد

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / مدیرعامل مؤسسه برنامه ریزی ارتباطی با بیان اینکه شاخص کلیدی کارایی روابط عمومی حل مشکلات ارتباطی سازمان و مدیریت ارتباطی پیشرفته برای ارتقای سرمایه اجتماعی است، گفت: باید مهارت تغییر را در خود به وجود بیاورند و سواد توانایی تغییر داشته باشند.

 

حمید شکری خانقاه عصر امروز در سمینار آموزشی تخصصی مدیریت پیشرفته روابط عمومی و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: اگر یک نکته و حرف جدید در هر نشست، همایش، سمینار و گردهمایی بر دانش و علم ما افزوده شود یک گام در زندگی فردی، اجتماعی و سازمانی مان جلوتر برداشتیم.

وی با اشاره به آخرین و نوین ترین استانداردهای روابط عمومی دنیا، افزود: همه افراد در کارهای خود به دنبال کیفیت و کیفی کردن امور هستند پس باید مصادیق کیفی سازی یک روابط عمومی پویا در دنیا را مطالعه کرده و فعالیت های خود را کیفی کنیم.

مدیر گروه تخصصی روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو- ایران، با اعلام اینکه افراد در زندگی اجتماعی، سازمانی و شخصی باید استراتژی داشته باشند تا با برنامه ریزی لازم به موفقیت برسند، تصریح کرد: باید برای مدیریت پیشرفته ارتباطات استراتژی خود را انتخاب کنیم و برای پیاده سازی استراتژی نیز باید راهبرد و استراتژی ترسیم کنیم.

شکری خانقاه با بیان اینکه شاخص کلیدی کارایی روابط عمومی حل مشکلات ارتباطی سازمان و مدیریت ارتباطی پیشرفته برای ارتقای سرمایه اجتماعی است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش روابط عمومی برای برقراری ارتباط با جامعه نیست و باید سرمایه اجتماعی سازمانی را بالاتر ببرند.

استاد برجسته دانشگاه در حوزه ارتباطات و روابط عمومی با اشاره به اینکه باید حرکت های ما یک دغدغه از سازمان را کم کرده و مسئله ای را حل کند، بیان کرد: مدیریت برند و مسئله محور باید با برنامه ریزی باشد تا منجر به هدف مطلوب شود.

استاد دانشگاه و مدیر دپارتمان ارتباطات و روابط عمومی، برنامه مهارت سنجی حرفه ای اروپایی ESCO  در ایران با تأکید بر مدیریت ویژند و روابط عمومی هوشمند ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه ارتباطات انسان موفق باشیم نباید کارمند باشیم بلکه باید متخصص نظام ارتباطات و مدیر استراتژیست باشیم و حرفه ای روابط عمومی کار کنیم.

شکری خانقاه با اعلام اینکه برای انسان متخصص که ۳۰ سال مهارت و تجربه اندوزی کرده و متخصص باتجربه در حوزه خود است بازنشستگی معنایی ندارد و پس از بازنشستگی کار حرفه ای او آغاز می شود، یادآور شد: امروزه روابط عمومی سنتی که در گذشته مرسوم بود جای خود را به روابط عمومی مدرن داده است هرچند در روابط عمومی سنتی شاهد فعالیت بدون محتوا و بی ربط که فکر خاصی ندارد، بودیم.

وی با اشاره به وجود برخی تابلوها و پوسترهای ارائه فعالیت در سازمان ها که معمولا کسی آنها را نمی خواند و خسته کننده است، گفت: حداکثر کلمات استاندارد در یک بیلبورد فارغ از متراژ باید بین پنج تا هشت کلمه باشد و بیش از این کیفیت فعالیت را بسیار پایین می آورد البته حداکثر توقف یک بازدید کننده در نمایشگاه ها از یک غرفه سه تا ۳۰ ثانیه است که اگر مخاطب از غرفه رضایت داشت این زمان 60 ثانیه و اگر مشتری شده 120 ثانیه خواهد شد که پس از آن به مسیر بازدید از دیگر غرفه ها ادامه می دهد.

شکری خانقاه با اشاره به اینکه بهره وری در روابط عمومی با سازماندهی مجدد، مهندسی مجدد، بازآفرینی و الگوسازی و مدل آفرینی حاصل می شود، یادآور شد: امروزه روابط عمومی داستان سازمان ما است و مردمی نیز به دنبال کشف فعالیت ها هستند، ادامه داد: اگر توانستیم داستان روابط عمومی سازمان خود را به درستی تعریف کنیم به توانمندی و موفقیت می رسیم.

وی در مورد سطوح روابط عمومی به روابط عمومی پایه، نیمه تخصصی و روابط عمومی تخصصی اشاره کرد و گفت: متأسفانه در روابط عمومی همه خود را متخصص و حلال کارها و مشکلات می دانند هرچند معتقدم در روابط عمومی باید کار را از خودمان آغاز کنیم.

نویسنده کتاب برنامه ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی، یادآور شد: باید مهارت تغییر را در خود به وجود بیاوریم و نباید حرکت روان، موج خروشان و کنشگری را از دست بدهیم زیرا با سکون مرداب ها بدبو می شوند.

وی با اشاره به انواع سواد به سواد عاطفی، ارتباطی، مالی، یارانه ای، آموزش و پرورش و سواد رسانه ای اشاره کرد و افزود: امروزه سواد رسانه ای بسیار در جامعه مطرح است که در نگاه کلی به این اشاره دارد که در برخورد با محتواها و مطالب بدانیم که چه چیزی فیک و چه چیزی اصلی است.

شکری خانقاه با اعلام اینکه در آخرین تعریف سواد به این مسئله برخورد می کنیم که سواد توانایی تغییر داشته باشیم، یادآور شد: روابط عمومی مدیریت هوشمندانه ارتباطات انسانی است که یاد بگیریم به دیگران احساس مهم بودن بدهیم و دیگران هم احساس بزرگی کنند پس باید احساسات مان صمیمانه و صادقانه باشد.

وی روابط عمومی را بلد بودن همدیگر دانست و خاطرنشان کرد: امروزه تنها ابزارهای هوشمند کارساز نیست و روابط عمومی هوشمند مدیر ارتباطی هوشمند می طلبد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه باید از خودمان و سازمان خود شخصیتی کاریزماتیک بسازیم، راز نشانه های ارتباطی را در یابیم، زبان بدن خود را بشناسیم و با همدیگر صادق باشیم، گفت: برای ترسیم نقشه کاریزما هر چه صمیمیت ما بالاتر بوده و ارتباط خوب با دیگران داشته باشیم شایستگی و اعتبار پیدا می کنیم هرچند اگر نتوانیم صمیمیت خود را به نمایش بگذاریم دیگران شایستگی ما را درک نمی کنند.

شکری با اشاره به چگونگی توانمندی و کارآمدی روابط عمومی ها گفت: عدم اولویت صرفا اطلاع رسانی و خبری، داشتن برنامه و نقشه راه، عدم سبک واحد و کلیسه گرایی، عدم مدیرمحوری و محافظه کاری، عدم وظیفه محوری و تمرکز بر اجرا، خلاقیت و ابتکارات، انسجام ارتباطی و عدم پراکندگی، حل تعارض و کشمکش داخلی و رسانه ای نمونه های افزایش کارآمدی روابط عمومی ها است که باید رعایت شود.

استاد برجسته روابط عمومی و ارتباطات با اشاره به اینکه نداشتن برنامه ریزی و نقشه راه، کلیشه گرایی و محافظه کاری، نداشتن استاندارد حرفه ای و نداشتن معیارها و شاخص کیفی باعث ناکارآمدی و ناتوانی روابط عمومی می شود، اظهار کرد: با توجه به داشتن اعتبار و بودجه مستقل، دارا بودن ساختار تشکیلاتی منسجم به همراه وجود نظام صنفی و منشور ملی روابط عمومی و اجرای معیارهای مهارت سنجی و شایستگی حرفه ای می توان روابط عمومی توانا را شاهد بود.

وی با بیان اینکه باید روابط عمومی قدرتمند ارزش ایجاد کند، بیان کرد: اگر بخواهیم شبکه ارتباطی را توسعه داده و چتر ارتباطی نفوذ را باز کنید باید محبوبیت، مطلوبیت، مزیت، مقبولیت و مشروعیت حرفه ای را لحاظ کنیم.

مدیر گروه تخصصی روابط عمومی باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو- ایران، بیان کرد: یکی از مهمترین ویژگی های ارتباطات اثربخش مثبت گرایی، حمایتگری، همدلی، گشودگی تساوی است، ادامه داد: راه های ارتباطی شیفته کردن هم در پذیرش، قدردانی، تأیید تحسین و توجه خلاصه می شود.

وی با اشاره به اینکه باید همیشه یاد بگیریم مذاکره کننده خوبی باشیم و در رویدادهای گوناگون فعالانه شرکت کنید، گفت: یک روابط عمومی تخصصی باید با جوامع مختلف و گروه های گوناگون در ارتباط و تعامل باشد و بازنمایی دیگران را جدی بگیرد.

شکری با اعلام اینکه بازنمایی یعنی قاب بستن روی واقعیت و معرفی دنیا از دیدگاه خود، ادامه داد: هر انسان چهار ناحیه عمومی، مخفی یا خصوصی، کور و ناشناخته دارد بنابراین باید در ارتباطات از دیگران بازخورد بگیریم و در موارد ابهام آمیز واقعیت های خاص را با دیگران در میان بگذاریم.

وی با بیان اینکه روابط عمومی دانش محور و روایتگر کار حرفه ای مطلوب به نمایش می گذارد، گفت: داستان پردازی و سناریونویسی مشکل عمده بسیاری از روابط عمومی ها است که امروزه نیاز است برای تقویت سازمان ها و معرفی فعالیت ها، نگات قوت و سازنده به مخاطبان به این مسئله توجه جدی شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.