با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

فعالیت 7 هزار محیط بان در کشور/ سرانه حفاظتی هر محیط بان ایرانی 10 هزار هکتار است

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور با اشاره به اینکه سرانه حفاظتی هر نفر محیط بان در کشور 10 هزار هکتار است، گفت: حدود 7 هزار محیط بان در کشور داریم که 80 درصد آنها آموزش های لازم را سپری کردند.

سید ابوالقاسم موسوی در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران با اشاره به کمبود نیروهای محیط بان در کشور، اظهار کرد: کمبود نیرو در محیط زیست وجود دارد هرچند با توجه به شرایط کشور و ساختار تشکیلات سازمان محیط زیست هر سال تعدادی جذب نیرو اتفاق می افتد و امیدواریم شاهد جذب بهتر و بکارگیری نیروهای بیشتر باشیم.

وی افزود: سرانه حفاظتی هر نفر محیط بان در کشور 10 هزار هکتار است و با سرانه نرمال جهانی فاصله زیادی داریم زیرا با توجه به تفاوت در مناطق کوهستانی و دشت ها این میزان جهانی حدود 3 هزار هکتار خواهد بود که کشورمان در این زمینه فاصله دارد و امید داریم جذب نیروهای خوب و کارآمد اتفاق بیافتد.

رئیس مرکز آموزش محیط زیست و تربیت محیط بان کشور با بیان اینکه سومین دوره آموزش بدو خدمت محیط بانان سال جاری انجام شد، تصریح کرد: در این آموزش ها محیط بانان 15 شبانه روز در اختیار مرکز آموزش هستند و در دو حوزه آموزش های تخصصی و انتظامی فرا می گیرند هرچند برنامه های زیادی برای محیط بان ها ر سطح کشور داریم .

وی بیان کرد: بحث ورزش های رزمی و دفاع شخصی در طی خدمت در استان ها با برنامه ریزی مدون در دستور کار قرار دارد که برخی آموزش ها استانی بوده و برخی دیگر به صورت متمرکز کشوری برگزار می شود.

موسوی با بیان اینکه بیشتر محیط بان های محیط زیست حداقل یک دوره آموزشی را طی کردند، یادآور شد: حدود 20 درصد از محیط بان هایی که در سال های گذشته به این جمع پیوستند آموزش متمرکز را ندیدند و در مجموع حدود 7 هزار محیط بان در کشور داریم که 20 درصد آنها آموزش های لازم را ندیدند ولی بیشتر محیط بان ها آموزش های مورد نظر را سپری کردند.

وی با اشاره به اینکه محیط بان ها باید آموزش های الزامی همانند بکارگیری سلاح را پشت سر بگذارند، ادامه داد: بخش زیادی از آموزش ها با مربیگری افسران نیروی انتظامی و قضات دستگاه قضایی انجام می شود تا تمام موضوعات مرتبط برای محیط بان ها تبیین شود.

رئيس مركز آموزش محيط زيست و تربيت محيط بان سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه امروزه شرایط فعالیت برای محیط بان ها نسبت به گذشته متفاوت شده است، یادآور شد: محیط بان باید در مورد بکارگیری سلاح بداند که به صورت عامل اول برای شلیک نباشد و می تواند از جان خود مقابل تجاوزگران و متخلفان به طبیعت دفاع کند.

موسوی بیان کرد: امروزه آموزش ها متفاوت و مناسب با نحوه بکارگیری دقیق از ابزار انجام می شود و بسیاری از محیط بان ها موضوعات را کامل فرا گرفتند.

وی گفت: در گذشته راجع به بکارگیری سلاح ضعف هایی وجود داشت ولی با قوانین جدید، این ضعف را با آموزش های لازم پوشش می دهیم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.