با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

کاهش ترافیک با اجرای اصلاح هندسی میدان هزار سنگر

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس شورای اسلامی شهر آمل گفت: ایجاد پل روگذر از کمربندی به سمت محور محمودآباد توسط مدیریت شهری نبوده و این طرح از ابتدا اشتباه بود، گفت: با اصلاح جدید هندسی میدان هزار سنگر نارضایتی‌ها کاهش می‌یابد.

احمد محمدی در جمع مسؤولان و مدیران شهری در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان، اظهار کرد: ساماندهی میدان هزار سنگر از هفته دولت سال گذشته آغاز شد و در طول سال معضلات و نارضایتی زیادی برای شهروندان ایجاد کرده بود.

وی با اعلام اینکه ایجاد پل روگذر از کمربندی به سمت محور محمودآباد توسط مدیریت شهری نبوده و توسط وزارت راه و شهرسازی ساخته شد هرچند از ابتدا طراحی پل اشتباه بود، افزود: با ورود خودروهای عبوری به مازندران در مسیر پلیس راه بیش از ۷۵ درصد وسایل نقلیه روانه کمربندی هزار سنگر برای طی مسافت به سمت ساری یا مشهد مقدس می‌شوند البته ورودی مسیر به سمت محمودآباد حداقل است جز در ایام تعطیلات که مسافران روانه شمال کشور می‌شوند.

*پل هزارسنگر آمل ۲۰ درصد کارآیی دارد

رئیس شورای اسلامی شهر آمل با اشاره به اینکه پل روگذر هزار سنگر هم اکنون تبدیل به معضل شده است و بار ترافیکی را از هزار سنگر کم نکرد، تصریح کرد: این پل می‌توانست بیش از ۸۰ درصد کارآیی داشته باشد ولی هم اکنون کارآیی حدود ۲۰ درصد دارد.

وی با اشاره به اینکه عدم احداث زیرگذر در میدان هزار سنگر به دو موضوع مربوط است، گفت: بحث تأسیسات، آب، برق و گاز با ایجاد زیرگذر به چالش جدی برخورد می‌کردند و این مهم امکان پذیر نبود، اگر زیر گذر ایجاد می‌شد پایه‌های پل ایجاد شده سست می‌شد و وضعیت خاک ایجاد زیرگذر را اجازه نمی‌داد.

محمدی یادآور شد: طرح اصلاح هندسی میدان هزار سنگر در شورای ترافیک استان مازندران تصویب شده که در هفته دولت سال گذشته کلنگ زنی شد، بیشتر کار در دهه فجر سال گذشته آغاز شده بود و با جلسات متعدد در شورای شهر درخواست اصلاح طرح را داشتیم.

وی افزود: شکل میدان حالت دایره ای بود که بعدها به حالت بیضی کشیده شد، افزایش طول میدان و افزایش عرض گذر در آن باعث افزایش گره ترافیکی شده است.

محمدی با اعلام اینکه دیگر مشکل، تملک اماکن تجاری اطراف میدان به مساحت ۷۵۰ متر مربع با ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان بود، ادامه داد: در صورتی که بودجه تملک شهر آمل در سال جاری حدود ۷۰ میلیارد تومان است که هزینه آن در یک نقطه از میدان هزار سنگر امکان پذیر نبود.

وی با اشاره به اینکه با راه اندازی پل روگذر هزار سنگر ترافیک در روستاهای اطراف ایجاد و با افزایش نارضایتی مردم مسئله در شورای تأمین شهرستان بررسی شد.

*چالش‌های متعدد میدان هزارسنگر

رئیس شورای اسلامی شهر آمل گفت: لازم بود که طرح اصلاح میدان هزار سنگر متوقف شده و کارشناسان در میانه راه کار اصلاحات را انجام دهند که با این وجود طرح با روند گذشته ادامه پیدا کرد و به اوج چالش‌ها و نارضایتی مردمی رسید تا ترافیک حدود یک ساعت و تردد بیش از اندازه در روستاهای همجوار باعث پافشاری و اعتراض مردمی در روستاها شد.

وی متذکر شد: در شهریور ماه امسال با حضور فرماندار، اعضای شورای تأمین و دیگر مسؤولان بازدید حضوری انجام شده و اصلاحات در نظر گرفته شد تا منجر به کاهش بار عمده ترافیک شد.

محمدی با اعلام اینکه جایجایی تیر چراغ برق، کاهش عرض و میدان، اضافه دو لاین و رمپ سه متری باعث کاهش بار ترافیکی شد، ادامه داد: با حذف زیرگذر میدان هزار سنگر تردد از زیر گذر روستای رشکلا انجام می‌شود البته در مصوبه اخیر شورای ترافیک و تأمین مصوب شد که دوربرگردان در ۳۰۰ متر جلوتر از میدان طراحی شود، با وجود اینکه این منطقه در خارج حریم و محدوده شهر است ولی شهرداری هزینه اجرای ۲ میلیارد تومانی را تقبل کرد ولی این طرح نیز در تردید قرار دارد.

وی گفت: در فاز بعدی بحث فضای سبز و اصلاح میدان را کمیته انطباق شهرستان آمل تصویب کرده و در مرحله مزایده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.