با ما همراه باشید

تجارت

آمل شهری با ظرفیت‌های گسترده است

منتشر شده

در

کارشناس مسائل اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی با  اشاره به طیف گسترده‌ای از مسائل و مشکلات شهری، عمرانی و اقتصادی شهر آمل، بر ضرورت توجه مدیران ارشد استان به این شهر و ظرفیت‌های اقتصادی و انسانی این شهرستان تأکید کرد.

” کریم شکری” از مدیران سازمان جهاد سازندگی استان مازندران که بعدها به جهاد کشاورزی تغییر نام یافت، در سال 1343 در منطقه هزارپی آمل در خانواده‌ای کشاورز و زحمتکش متولد شد و خود نیز در دامن پدر و مادر، با مفهوم رنج و تلاش و خدمت آشنا شد. وی از نوجوانی همراه با تحصیل، کار می‌کرد و از نوجوانی بر کسب علم و دانش تأکید داشت و حتی در جبهه‌های جنگ حق علیه باطل در سنگر مشغول مطالعه کتب درسی بود و با اراده‌ای که بر ادامه تحصیل داشت، علی‌رغم مشکلات در سال 63 موفق به اخذ دیپلم ریاضی فیزیک شود و سپس به دانشگاه اصفهان برود و تحصیلات عالیه خود را تا کارشناسی ارشد ادامه دهد و پس از تحصیلات هم در کمیته آب این دستگاه به کار گرفته شد.

کریم شکری درخصوص سال‌های نوجوانی و جوانی خود گفت: ما در زمان انقلاب، همپای جریان غالب و مذهبی بودیم و با آغاز جنگ و در زمانی که آبادان در محاصره نیروهای بعثی بود، به آبادان رفتیم و تلاش کردم سهمی در دفاع از کشور داشته باشیم.

این فعال اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی همچنین به ناپختگی خود در زمان ورود به نبرد گفت: معمولاً در جنگ‌ها، متجاوزان آمادگی نظامی بالایی دارند و کسانی که مورد حمله قرار می‌گیرند غافلگیر می‌شوند و ما دقیقاً غافل‌گیر شده بودیم چون تازه در کشور انقلاب رخ داده بود و مردم و مدیران نظام سیاسی جدید، در حال پیگیری امور سیاسی کشور بودند اما این موضوع موجب نشد که راه بر روی دشمن باز باشد و بسیاری از افراد مثل من بدون این‌که آموزش نظامی خاصی دیده باشیم به میدان جنگ و جهاد رفتم.

شکری به امید در بدترین شرایط اشاره کرد و گفت: روزی که ما وارد آبادان شدیم، خرمشهر سقوط کرده بود و آبادان نیز از سه طرف در محاصره بعثی‌ها قرار داشت اما در همان شرایطی یک زوج آبادانی، عروسی کردند و به ما می‌گفتند که ما ناامید نیستیم و شما هم امیدوار باشید و این نکته همیشه در خاطر من ماند. این فعال اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی درخصوص علاقه خود به کنار گفت: در جبهه همواره کنار درسی خود را می‌خواندم تا از درس و مدرسه عقب نیفتم و برخی بسیجیان می‌گفتند ما آمدیم اینجا با دشمن بجنگیم و شهید شویم اما من همیشه به آنان می‌گفتم ما باید آینده کشور را بسازیم و برای ساختن کشور نیاز داریم درس بخوانیم و یاد بگیریم.

وی همچنین به برخی افرادی اشاره کرد که در لباس دوستی و انقلابی‌گری، دشمنی می‌کنند، گفت: دشمن کارش دشمنی است و آمریکا، کاری جز خصومت با ما نخواهد کرد اما تعجب من از برخی دوستان است که در ظاهر و پوشش خودی، به کشور ضربه می‌زنند و به نظام هزینه تحمیل می‌کنند.

شکری به مشکلات عمده کشور اشاره کرد و گفت: ما چاره‌ای نداریم جز این‌که به سمت حل مشکلات برویم همان‌گونه که در دوران جنگ، با وجود حمایت همه کشورها از عراق، کوتاه نیامدیم و پیروز شدیم و من به یاد دارم در یکی از عملیات‌ها فردی که مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به‌شدت مجروح شده بود و حتماً دقایقی بعد به شهادت رسید، زمانی که من از کنارش رد می‌شدم گفت «برادرها به پیش» و من همیشه با خودم تصور می‌کنم این «به پیش» تنها محدود به جبهه و آن جنگ نبود و منظور شهید این بود که در آینده و در حوزه‌های مختلف کشور و برای حفظ انقلاب و نجات جوانان این کشور به پیش بروید و توقف نکنید.

دیدن این‌که جوانان از سر بیکاری پرسه می‌زنند، زجر می‌کشم این کارشناس اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی به جوانان بیکار در استان و کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت بیکاری جوانان در کشور نگران‌کننده است و لازم است کاری کنیم و گامی برداریم و جوانان بهترین سرمایه‌های ما هستند و دیدن این‌که این افراد از سر بیکاری پرسه می‌زنند، زجر می‌کشم و لازم است دولت‌مردان و همچنین نمایندگان مجلس با طرح و برنامه جامع، این سرمایه‌های ارزشمند را به جای اصلی خود برگردانند.

شکری درخصوص ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و انسانی آمل نیز گفت: آمل یکی از شهرستان‌های گروه الف استان مازندران و پیشانی ورود به مازندران از مسیر امامزاده هاشم است و آمل بام ایران است و رینه آمل در پای دماوند قرار دارد هرچند برخی تلاش دارند بخشی از این قلمرو را بگیرند و به استان تهران الحاق کنند اما مطالبه جدی مردم است که عرصه‌های سرزمینی شهرستان آمل، دست‌نخورده بر جای خود بماند.

وی همچنین گفت: رودخانه هراز مرکز تحول و توسعه آمل و محدوده روزخانه هراز و همچنین مرکز تحول استان مازندران است و ما نباید از آن غفلت کنیم ازجمله وجود ماسه در اطراف رودخانه که در صنعت ساخت استان بسیار مورد نیاز است و ضرورت دارد این مجموعه‌ها از قوه به فعل در بیایند و ماسه و مخلوط از این بخش به بازارهای هدف ارسال شود. ییلاقات آمل ظرفیتی عظیم است که تاکنون به آن توجه لازم نشده است این کارشناس اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی همچنین گفت: ییلاقات آمل ظرفیتی عظیم است که تاکنون به آن توجه لازم نشده است و بسیاری از آملی‌ها به ییلاقات خود وابسته‌اند و این مناطق از نظر آب و هوا، سکوت و آرامش به شکلی است که برخی می‌آیند و این مناطق را که برای نخستین بار می‌بینند با تعجب می‌گویند ما فکر نمی‌کردیم در آمل چنین مکان‌هایی باشد و لازم است دولت حمایت کند و بخش خصوصی وارد شود و با ایجاد زیرساخت‌های اقامتی زمینه را برای جلب توریست و گردشگر جذب کند.

وی در ادامه افزود: در دشت آمل همچنین یکی از مناطق مستعد برای دامداری است و لازم است به این ظرفیت شهرستان بیشتر توجه شود و دامداران مورد حمایت قرار گیرند به‌ویژه این‌که بزرگ‌ترین کارخانجات تولیدی لبنیات نیز در این شهر واقع شده است و حدود 65 درصد از صنایع استان در آمل مستقر هستند.

شکری در ادامه ظرفیت‌های آمل به صنایع شهرستان اشاره کرد و گفت: سه شهرک صنعتی در آمل داریم که دو شهرک امامزاده عبدالله و تش‌بندان، فعال هستند و بزرگ‌ترین صنایع استان در این شهر هستند ضمن این‌که بخشی از صنایع آمل نیز در مناطق مختلف پراکنده هستند و حدود 65 درصد از صنایع استان و بخش عمدهای از صنایع اصلی و عمده کشور در آمل مستقر هستند و به همین دلیل، ساری را مرکز اداری استان و آمل را مرکز اقتصادی استان نام نهادند. وی همچنین به صنایع گل و گیاه آمل اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز آمل برای خود حرفی برای گفتن دارد و از ظرفیت ارزشمندی برخوردار است.

شکری همچنین به ظرفیت انسانی آمل اشاره کرد و گفت: شهرستان آمل از دیرباز رجال بزرگی در تاریخ داشت و یکی از مراکز حکومتی بود و همین موضوع، دلیلی بر ظرفیت انسانی شهر است و در میان رجال معاصر دینی دو شخصیت مرحوم آیت‌الله حسن‌زاده آملی که نابغه همه علوم بودند و آیت‌الله جوادی آملی هم فیلسوف بزرگ جهان تشیع هستند و در حوزه علوم جدید هم بسیاری از افرادی که از زمان مدرسه می‌شناختم به مدارج علمی بزرگ رسیدند و به مردم خدمت می‌دهند و در میان نسل جدید هم شاهد درخشش دانش‌آموزان شهرستان در جشنواره‌ها و المپیادها هستیم و جای افتخار دارد و لازم است از این ظرفیت‌های انسانی به‌خوبی بهره گرفته شود.

ظرفیت‌های آمل باید در سیاست‌گذاری‌ها دیده شود شکری همچنین گفت: شهرستان آمل همچنین در حوزه ساخت و ساز بسیار غنی است و افرادی که در این حوزه حضور دارند، واقعاً از پس هر کاری برمی‌آیند و نکته آخر این‌که این شهرستان در پخش مواد غذایی نیز رتبه برتر استان مازندران را دارد و همه این‌ها ازجمله ظرفیت‌هایی است که مدیران و نمایندگان شهر و استان نباید از آن غفلت کنند و باید از این ظرفیت به‌نحوی شایسته استفاده کنند و اگر این ظرفیت‌ها در سیاست‌گذاری‌ها دیده شود، جایگاه شهرستان بسیار رشد خواهد کرد. این فعال اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی همچنین به چالش‌های آمل اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین معضلات، عدم اختصاص اعتبار متناسب با ظرفیت‌های شهرستان است.

وی همچنین ادامه داد: اگر در مسیر جاده ییلاقی از لاسم به سمت فیروزکوه برویم از جاده هراز تا لاسم، جاده به‌شدت تخریب شده است و دست‌اندازهای بدی دارد اما لاسم را که رد کنیم و به روستاهای تهران برسیم، می‌بینیم جاده خوب می‌شود و آسفالت مشکلی ندارد و به عمق منطقه فیروزکوه که برسیم می‌بینیم که روستاها، سنگ‌فرش شده است و همین یکی از نشانه‌های عدم تخصیص بودجه متناسب با شهر آمل است و یا در جاده هراز اگر به‌اندازه برخی از دیگر جاده‌های شریانی به مازندران و گیلان، هزینه می‌شد اصلاً ترافیکی در این جاده نمی‌دیدیم و وضعیت گاهی به قدری شدید است یک روز خودم ده ساعت در ترافیک بودم.

شکری در زمینه از دست دادن سرزمین هشدار داد و گفت: به‌نظر می‌آید الحاق بخشی از آمل به تهران بیش از آن‌که برای خاک باشد، برای دسترسی به منابع آبی است مانند آنچه که در موضوع سد فینسک در مرکز استان مازندران افتاد و نباید تمکین کرد و هم مردم، هم مدیران و هم نمایندگان و دلسوزان باید اعتراض کنند. این کارشناس اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی همچنین گفت: موضوع سرچشمه آب، موضوع حوزه آبریز است و شما نمی‌توانید حوزه‌های بالادست را از نظر سرزمینی به تهران الحاق کنید و آب منابع آب بالادست را به سمت تهران منحرف کنید و بعد به ما بگویید این آب در حوزه سرزمینی تهران است و ارتباطی به شما ندارد و هیچ کس نباید نسبت به این موضوع کوتاه بیاید.

چرا سوال از رییس‌جمهوری توسط مجلس، تابو فرض می‌شود؟ این کارشناس اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی گفت: نمایندگان مجلس، هم وظیفه قانون‌گذاری دارند و هم ناظر بر اجرای قانون است، هم برنامه توسعه پنج‌سالانه را تنظیم می‌کنند و هم بودجه سالانه را موشکافی می‌کنند و این ظرفیت در «خانه ملت» وجود دارد که بر همه اجزای توسعه و نظام اداری کشور نظارت کنند اما در کشور ما سوال از رییس‌جمهوری، تابو فرض می‌شود در حالی که این باید یک اتفاق طبیعی و حق مجلس باشد

. دولت پیمانکار و مجلس به نمایندگی از مردم، کارفرما است وی در همین زمینه ادامه داد: دولت پیمانکار و مجلس به نمایندگی از مردم، به‌عنوان کارفرما است و کارفرما، باید در جریان کارها و اقدامات پیمانکار باشد و در انگلیس، می‌بینیم هفته‌ای یک‌بار نخست‌وزیر در مجلس عوام حاضر می‌شود و در مورد همه چیز به نمایندگان مردم توضیح می‌دهد و گاه سوال و جواب و جر و بحث هم می‌کنند اما در کشور ما چنین اتفاقی نمی‌افتند و همه فکر می‌کنند مجلس با طرح سوال به دنبال استیضاح رییس‌جمهوی است درحالی‌که این تعامل بین مجلس و دولت است و لزوماً به معنای تقابل نیست و حتی می‌تواند دولت را کارآمدتر کند. نماینده مجلس، درحقیقت چشم مردم است و باید در جریان امور باشد.

شکری در همین زمینه گفت: نماینده مجلس، درحقیقت چشم مردم است و باید در جریان امور باشد و برابر قانون نیز اجازه چنین نظارتی را دارد و لازم است نمایندگان در این زمینه فعال‌تر باشند. وی با اشاره به حضور خود در کشور ژاپن و اتریش گفت: وزارت آب و کشاورزی و جنگلبانی اتریش به اندازه اداره‌کل منابع طبیعی پرسنل نداشتند و همین زیادی نیرو در دستگاه‌های دولتی، هم هزینه بسیاری تحمیل می‌کند و هم از بهره‌وری دستگاه‌ها می‌کاهد. نمایندگان مجلس لازم است به این موارد نظارت کامل داشته باشند.

این فعال اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی با سابقه کارآفرینی که شرکت تولید بتن آماده دارد و سال‌ها فعالیت سیاسی و مدیریتی داشت با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس شورای اسلامی دوازدهم و مجلس خبرگان دوره ششم که در روز جمعه 11 اسفند برگزار خواهد شد، ابراز امیدواری کرد همه شهروندان با اگاهی و اطلاع، در این تکلیف سیاسی و اجتماعی شرکت کنند تا شاهد انتخاب اصلح و شکل‌گیری مجلس قوی در تراز انقلاب اسلامی باشیم.

وی همچنین به آب زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: در زمان رییس‌جمهور اسبق در مناطق بالادست با استقرار پمپ‌های آب به سمت اراضی بالادست و شهرکرد هدایت کردند، خشکی زاینده‌رود را به دنبال داشت و امروز اصفهان با افت سرزمینی مواجه است به این خاطر که آب، قابلیت نگهداری خاک را دارد و در زیر زمین، آبی که در لابه‌لای خاک و سنگ وجود دارد، می‌تواند زمین را ثابت نگه دارد و اگر امروز با فرونشست مواجه هستیم، نتیجه این است که چشمه‌های آب زیرزمینی خشک شد.

شکری گفت: افراد معمولی در نگاه سطحی، فقط ظاهر رودخانه را می‌بینند و فکر می‌کنند رودخانه همین ظاهری است که چند متر عرض و نیم متر عمق دارد و با سرعت چهار متر در ثانیه در حال حرکت است در حالی‌که این رودخانه، دائم در حال تغذیه آبرفت‌های اطراف خود است و نفوذ می‌کند و همه آب‌خوان‌های زیر زمین را سیراب می‌کند.

سدسازی در دنیا منسوخ شده است وی همچنین با اشاره به منسوخ شدن سد سازی در دنیا گفت: اگر هم جایی ناچار از احداث سد شدیم باید مقداری آب با دبی پایین رها کنیم تا در مسیر خود برود و در خاک نفوذ کند و به درختان و آب‌خوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ و از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کند و به این حق‌آبه محیط‌زیستی می‌گویند که یک ضرورت است.

این کارشناس زمین‌شناسی همچنین گفت: سرمی که به بدن بیمار وصل می‌شود، باید قطره‌قطره به بیمار تزریق شود و نمی‌توانیم سرم را قطع کنیم و بعد آن را کامل باز کنیم و توقع داشته باشیم در چند دقیقه سرم وارد بدن بیمار شود و به اندازه کافی در درمان موثر باشد، تزریق آب به سفره‌های زیرزمینی نیز کم‌کم و در طول 365 روز سال به سفره‌های زیرزمینی تزریق شود و اگر مسیر رودخانه مسدود شود و در فواصلی از سال، باز گردد، هرگز نمی‌تواند نفوذ کامل داشته باشد و آب‌خوان‌ها را پر کند. در گذشته با حفر 80 متر به آب می‌رسیدیم امروز باید 180 متربزنیم

شکری در همین زمینه گفت: اگر شریان اصلی رودخانه هراز را قطع کنیم مقدار قابل توجهی آب از منطقه آمل و اراضی زراعی پایین‌دست، گرفته می‌شود در حالی‌که همین امروز منطقه مشکل آب دارد و اگر در گذشته با حفر تا 80 متر به آب می‌رسیدیم امروز باید 180 متر چاه بزنیم تا به آب برسیم منظور من این است که همین امروز با افت شدید سطح آب زیرزمینی مواجه هستیم و فردا اگر این برداشت‌ها از آب منطقه از طرف تهرانی‌ها بیشتر شود، مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

مدیر اسبق شرکت آب و خاک استان مازندران در ادامه با اشاره به انحراف برخی منابع آب بالادست به سمت تهران گفت: اگر توان تأمین آب تهران را ندارید چه دلیلی دارد که از چهارنقطه کشور جمعیت را به پایتخت بکشانید و ناچار شوید آب و غذا و میوه و همه امکانات کشور را به سمت تهران ببرید؟ مرکز زباله عمارت آمل یک خیانت است این کارشناس حوزه اقتصادی، کشاورزی و اجتماعی در ادامه به چالش زباله در شهرستان آمل اشاره کرد و گفت: موضوع زباله، نه تنها در آمل که در بسیاری از شهرهای استان به معضل تبدیل شده است و مناطقی چون عمارت آمل در جاهای زیادی ایجاد شده، عمارت آمل یک خیانت است و شیرابه آن هم وارد آب‌های سطحی می‌شود و هم آلودگی آن برای انواع گونه‌های زیستی خطرناک است و لازم است با آن مقابله جدی کرد هرچند دستوری که رییس‌جمهور حدود دوماه قبل داد نیز بر زمین ماند و اجرایی نشد و در شهرهایی مثل محمودآباد هم زباله در مجاورت ساحل رها شده است و لازم است توجه بیشتری به آن شود.

شکری همچنین گفت: موضوع زباله لازم است با کمک مردم مدیریت شود و سرمایه خوبی هم از کنار آن در می‌آید و لازم است هم مردم و هم فعالان بخش خصوصی وارد شوند و دولت مکانی را تعیین کنند و تفکیک اجزای زباله نیز در این مکان انجام شود و مشکل را به‌طور ریشه‌ای حل کنیم. من بسیار بعید می‌دانم که زباله‌های عفونی و بیمارستانی عفونت‌زدایی شوند وی همچنین به زباله‌های بیمارستانی اشاره کرد و گفت: من بسیار بعید می‌دانم که زباله‌های عفونی و بیمارستانی، عفونت‌زدایی شوند و احتمال می‌دهم به همان صورت در منطقه دفن و دپو رها می‌شوند و امروز می‌بینیم در بسیاری از اراضی شالیزاری، زالو، مارمولک، قورباغه، مار و برخی گونه‌های زیستی دیده نمی‌شود یا بسیار کم شده است و عمدتاً سمومی که از همین زباله و شیرابه وارد آب و خاک می‌شوند، موجب نابودی این گونه‌های زیستی شده است.

شکری در ادامه به روزمرگی دولت و ضرورت نظارت مجلس اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه، اصل و اساس برای هر کشوری است اما ما برنامه توسعه منسجمی نداریم به‌عنوان نمونه احداث فرودگاه بدون هواپیما و پرواز چه ارزشی دارد؟ من چندین فرودگاه بزرگ جهان از فرودگاه امارات، قطر، اتریش، ژاپن، هنگ کنگ و کشورهای دیگر را دیده‌ام که هواپیماها در نوبت پرواز هستند و فرودگاه ساری را هم دیدم که یک هواپیما در محوطه حاضر است و پرواز می‌کند و تا ساعت‌ها پروازی صورت نمی‌گیرد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.