با ما همراه باشید

اجتماعی و انتظامی

تصمیم‌گیری درباره پسماند آمل در کمیسیون ملی پسماند کشور

منتشر شده

در

آمل نیوز – قربانعلی مسافر / معاون رئیس جمهور با اشاره به تصمیم‌گیری کمیسیون پسماند کشور در مورد موضوع پسماند آمل، گفت: عملیات ساخت سد مخزنی هراز 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

علی سلاجغه در سفر یک روزه به این شهرستان در جمع خبرنگاران در مورد آخرین تصمیمات کمیسیون ملی پسماند کشور که دو هفته گذشته برگزار شد، اظهار کرد: احداث سد هراز در مجاورت محل دپوی زباله آمل بوده و مجموعه پسماند در دریاچه سد قرار گرفته است.

وی افزود: طبق مجوز اولیه‌ای که وزارت نیرو برای احداث سد دریافت کرد ۱۹ آیتم باید به عنوان تعهدات این وزارت انجام شود که ساماندهی پسماند موجود یکی از آن تعهدات است.

رئیس سازمان محیط زیست تصریح کرد: باید براساس ضرب العجل هیچ پسماند در این منطقه ورود پیدا نکند و دو سال قبل بهره‌برداری سد باید این مهم انجام شود.

سلاجغه یادآور شد: با توجه به اعتباراتی که وزارت نیرو برای ساخت سد دارد، سد هراز حدود ۵۰ درصد پیشرفت کاری داشته و براساس ارتفاعی که برای آن در نظر گرفتند ۵۰ درصد پیشرفت کار باقی مانده است البته با روند فعالیت فعلی باید ورود پسماند به منطقه سد ممنوع شده و این اتفاق انجام شود.

رئیس سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه پس از نشست ستاد ملی پسماند کشور برنامه زمان‌بندی تعریف شد تا وزارت نیرو کار را انجام داده، محل دپو از محیط اطراف جدا شده و هیچ نشت وجود نداشته باشد، ادامه داد: به ویژه در زمینه آب آشامیدنی که باید یک ایزولاسیون علمی، دقیق با پایداری بالا انجام شود تا این مجموعه هیچ ورودی به رودخانه هراز نداشته باشد.

سلاجغه با بیان اینکه سازمان محیط زیست دستگاه نظارتی است که به صورت مستمر و منظم به پایش آب رودخانه هراز پرداخته و ورودی و خروجی احتمالی شبانه و روزانه را کنترل می‌کند، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو و وزارت کشور در بحث پسماند پای کار هستند و باید مکان موقت برای پسماند آمل پیدا شود و در نشست ستاد بر روی فضای موجود مجاورت کارخانه آسفالت صحبت شد.

وی افزود: مجموعه شهرداری آمل در زمینه پسماند پای کار است و شورای شهر هم باید به عنوان نماینده مردم در کنار مردم باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایجاد کارخانه زباله سوز یا ساخت کمپوست در آمل بستگی به سرمایه‌گذاری دارد که اعلام آمادگی کرده است، خاطرنشان کرد: چندین سرمایه‌گذار اعلام آمادگی کردند و باید دید تا پروژه برای آن صرفه اقتصادی داشته باشد و هم پسماند برای آن در بخش های مختلف ارزش افزوده ایجاد کند.

وی یادآور شد: در زمینه کارخانه زباله سوز بحث تولید انرژی مطرح می شود ولی کارخانه زباله سوز مصرف آب بسیار بالایی دارد و در نسبت سود به هزینه ما را دچار مشکل می‌کند.

معاون رئیس جمهور با اعلام اینکه چند نحوه و روش اجرای کار در زمینه پسماند بیان شده و هر کدام از لحاظ فنی، اقتصادی و محیط زیستی صرفه داشته باشد اتفاق می‌افتد، ادامه داد: ما در این زمینه پیشنهادی نداریم و هرچند در گام نخست پیشنهاد داریم مردم با تفکیک زباله از مبدأ مشارکت لازم داشته باشند و زباله سوز از لحاظ فرآیند خروجی با توجه به مصرف آب و مقدار انرژی تحویلی، قیمت تمام شده انرژی در آن بالا باشد.

سلاجغه گفت: در فرآیندهای بعدی باید میزان ایجاد افزوده را در نظر گرفت هرچند باید تیم قوی مطالعاتی پای کار قرار گیرد و وزارت کشور هم مشکلی برای تآمین اعتبار ندارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.