با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

ساخت کشتارگاه صنعتی در آمل 10 ساله شد/سلامت 400 هزار آملی در گرو یک امضا!

پرونده کشتارگاه صنعتی در سال 1386 باز شد اما اکنون در سال 1397 جز حرف و حدیث و چند کاغذ در بایگانی با امضاهایی بی ثمر خروجی دیگری نداشته است. چند ماه است که منتظر تاییدیه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان هستیم و تمام زیرساخت‌ها برای احداث کشتارگاه صنعتی در آمل اعم از زمین و اعتبارات برای شروع به کار پروژه آماده است اما منتظر یک امضا است.داستان احداث کشتارگاه صنعتی در آمل یک سر دارد و هزار سودا، کشتارگاهی که حرف و حدیث‌های احداث آن به یک دهه رسیده است.

منتشر شده

در

داستان احداث کشتارگاه صنعتی در آمل یک سر دارد و هزار سودا، کشتارگاهی که حرف و حدیث‌های احداث آن به یک دهه رسیده است و اکنون شنیده‌ها حکایت از اتفاقاتی نو در این خصوص دارد.



29 آذر 1388 خبرگزاری مهر در گزارشی از مدیرکل دامپزشکی مازندران، خبر از احداث کشتارگاهی منحصر به فرد در آمل از لحاظ فضای فیزیکی و فرآوری پس از کشتار را داد؛ مجری طرح مربوطه در آن زمان، با اشاره به مساحت 30 هزار متر مربعی و زیر بنای 3 هزار و 500 متر مربعی کشتارگاه و فعالیت در دو خط کشتار گاوی و گوسفندی تاکید ویژه ای بر اجرای 3 ساله این پروژه در آمل را داشت.



پرونده کشتارگاه صنعتی در سال 1386 باز شد اما اکنون در سال 1397 جز حرف و حدیث و چند کاغذ در بایگانی با امضاهایی بی ثمر خروجی دیگری نداشته است.



در این بین اما کشتارگاه سنتی آمل انگار پشتش به کوه قرص است و می‌داند تیتر هیچ گزارش و خبری و یا اعتراضی نمی‌تواند درش را تخته کند، کشتارگاهی که همه می‌دانند شرایط اسفناک بهداشتی آن هیچگاه برای کشتار گوشتی که مایحتاج زندگی مردم است مناسب نبوده اما تا به حال یک قدم هم برای بهبود وضعیتش گرفته نشده است که اگر صورت گرفته، برای او حکم بیماری را داشته که مبتلا به بیماری علاج ناپذیر است اما به او آرامش بخش تزریق می‌کنند.


سیدجعفر رسولی، فرماندار ویژه آمل با گله از وضعیت پیشرفت کشتارگاه صنعتی آمل گفت: 10 سال است که مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی در آمل اخذ شده اما پیمانکار نتوانست آن را احداث کند.

وی با اشاره به اینکه شهرداری آمل خواستار تغییر مجوز پروانه کشتارگاه خود از سنتی به صنعتی است، افزود: مسئولان استان در برخی ادارات مرتبط در دادن مجوزات لازم همکاری نمی‌کنند در صورتی که در حال حاضر این موضوع جدی در امنیت سلامت غذایی شهرستان آمل است.

این مسئول با تاکید بر اینکه پس از انتصاب به عنوان فرماندار، بحث زباله و کشتارگاه صنعتی را در اولویت کاری خود قرار دادم، خاطرنشان کرد: شهرداری آمل در خصوص ساخت کشتارگاه صنعتی بودجه خوبی اختصاص داده و باید از این معضل عبور کرد.

رسولی با اشاره به اینکه منتظر تشکیل جلسه کارگروه امنیت غذایی هستیم، تاکید کرد: کارگروه سلامت باید این موضوع را پیگیری کند و شهرداری آمل اعلام آمادگی کرده که در صورت اخذ مجوز کمتر از یک سال کشتارگاه صنعتی آمل را احداث کند.

وی با بیان اینکه تا زمان احداث کشتارگاه صنعتی آمل نمی‌توان کشتارگاه سنتی را بست، تاکید کرد: نمی‌توان کشتار روز آمل را به شهرهای همجوار انتقال داد.

فرماندار ویژه آمل با گلایه از اینکه با تشکیل یک جلسه نیم ساعته هم می‌شود مجوز کشتارگاهی را داد که در جهت حفظ سلامت و امنیت غذایی مردم آمل است، افزود: ذهنیت مسولان شهرستان باید بر روی اخذ مجوز و امضا از کارگروه امنیت غذایی و دامپزشکی استان باشد و نباید حواشی ما را از مسیر دور کند.

وی با ابراز تاسف نسبت به اینکه چند ماه است که منتظر تایید کارگروه سلامت و امنیت غذایی هستیم، اظهار کرد: تمامی‌ زیرساخت‌ها برای احداث کشتارگاه صنعتی در آمل اعم از زمین و پول برای پیشرفت در کار آماده است اما منتظر یک امضا هستیم.

حمزه قاسمی، رئیس شبکه بهداشت شهرستان آمل با بیان اینکه دیگر نمی‌توان وضعیت کشتارگاه سنتی آمل را پنهان کرد، گفت: از سال 89 تاکنون وضعیت این کشتارگاه غیربهداشتی و به عنوان یک معضل شهرستانی است.

وی با اشاره به اینکه کارگروه امنیت غذایی باید مجوز را صادر کند، تاکید کرد: اگر مردم نحوه کشتار گوشت در کشتارگاه سنتی آمل را ببینند گوشت نمی‌خرند.

این مسئول ادامه داد: زمان را نباید هدر داد و این نحوه کشتار در شان مردم نیست.

جهانگیر آذری، عضو شورای شهر آمل در این خصوص گفت: شورا و شهرداری آمل در خصوص احداث کشتارگاه صنعتی زمینی به مبلغ 3 میلیارد و 500 میلیون تومان خریداری کرده است و 500 میلیون تومان هم هزینه آماده سازی زمین شد.

وی با بیان هر زمان مشکل اداری اخذ مجوز کشتارگاه صنعتی در آمل حل شود به جد پیگیر ساخت کشتارگاه خواهیم بود، افزود: در بودجه امسال مبلغ یک میلیارد تومان برای شروع این پروژه در نظر گرفته شده تا هر زمان مجوز اخذ شد زمان را از دست ندهیم.

عضو شورای شهر آمل با اشاره به اینکه شهرداری و شورای آمل مصمم هستند تا این مهم به سرانجام برسد، تاکید کرد: شخصی شرکتی تاسیس کرد و مجوز ساخت کشتارگاه صنعتی در آمل را اخذ کرد و زمین را از دولت و مجوزات مربوط را از دامپزشکی استان گرفت و سوله‌ای احداث کرد که مورد تایید دامپزشکی استان نبود و نیست اما از طرفی مسئولان ذی ربط در استان می‌گویند که در آمل تنها یک مجوز کشتارگاه صنعتی می‌توانیم بدهیم.

آذری با اشاره به اینکه هشت سال است که مجوز داده شده اما عملا ساخته نشده، گفت: شهر آمل تا به کی بابت این تصمیم باید آسیب ببیند و شورای شهر و شهرداری آمل خواستار لغو مجوز فعلی و دادن مجوز جدید به شهرداری آمل هستیم تا مشکل بهداشتی گوشت را حل کنیم.

منبع : بلاغ

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.