با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

شناسایی 86 فرد مبتلا به اوتیسم در آمل/ هزینه بالای درمان مشکل عمده خانواده‌ها

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل با اشاره به شناسایی و حمایت از 86 فرد مبتلا به اوتیسم در این شهرستان، گفت: هزینه بالای درمان از مشکلات عمده خانواده‌ها است هرچند افراد مبتلا به اوتیسم باید حمایت شوند نه ترحم.

منتشر شده

در

کبری اسفندیاران در نشست با اصحاب رسانه و خبر به مناسب گرامیداشت روز جهانی اوتیسم، اظهار کرد: طیف اوتیسم نوعی اختلالی نورولوژیک است که خودش را در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کودکان مبتلا به اوتیسم با حمایت‌های نهاد بهزیستی قرار دارند، افزود: این اختلال مشکلاتی همانند رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای، نقص در مهارت‌های ارتباطی، کلامی، غیر کلامی و رفتارهای اجتماعی دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل با اعلام اینکه هم‌اکنون ۸۶ فرد مبتلا به اوتیسم در این شهرستان شناسایی شده است، تصریح کرد: مرکز توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم "خورشید" به عنوان تنها مرکز این شهرستان از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کرده و لازم است سطح آگاهی مردم نسبت به اوتیسم نسبت به گذشته ارتقا پیدا کند.

این مسؤول اوتیسم را شامل اختلالات رفتاری، رشدی و کلامی دانست و عنوان کرد: هزینه بالای درمان از مشکلات عمده خانواده‌ها است همچنین در سنین طلایی دو تا پنج سالگی می‌توان اقدامات اساسی برای درمان افراد مبتلا به اوتیسم انجام داد.

*۲ تا ۵ سالگی سنین طلایی شناسایی و درمان اوتیسم

اسنفدیاریان با اشاره به مشکل عمده ارتباطی، درخود فرورفتگی، چسبیدن به مادر، توجه به یک شی خاص، عدم توجه به صدای اطراف و گاهی واکنش به صداها به همراه گرایش به استفاده از یک وسیله خاص، گفت: مهمترین عامل پذیرش افراد مبتلا به اوتیسم توسط جامعه و خانواده آنها است نه حس ترحم.

وی اظهار کرد: شهروندان می‌توانند با وجود علامت‌هایی در فرزندان خود و ارجاع به موقع و تشخیص به هنگام پزشک متخصص، در روند درمان و آموزش فرزندان مبتلا به اوتیسم بسیار اثربخش باشند.

دکترای روانشناسی کودک در این نشست خبری اظهار کرد: اوتیسم اختلالات رشدی است که در بدو تولد مشخص نشده و نوازد کاملا سالم به دنیا می‌آید ولی در مهارت‌های اجتماعی ابتدایی می‌توان متوجه این اختلالات شد.

آزاده طالبی با بیان اینکه در ایام نوزادی و طفولیت نوزاد اوتیسم حین شیر خوردن و دیگر رفتارها ارتباطی با مادر و اطرافیان ندارد، افزود: هزینه‌های اختلالات اوتیسم زیاد است و این امر باعث شده تا سودجویان مسیر جودجویی را هموار ببینند.

مدیر مرکز توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم خورشید با اشاره به اینکه برخی افراد به اسم انرژی درمانی در حال سودجویی از خانواده این افراد هستند، اضافه کرد: به خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم پیشنهاد می‌کنیم برای بررسی اختلالات فرزندان خود حتما به مراکز قانونی و رسمی اوتیسم بروند.

*عدم توانایی کودکان اوتیسم در مهارت‌های اجتماعی ابتدایی

این مسؤول با اعلام اینکه خانواده‌ها می‌توانند در مهارت‌های اجتماعی ابتدایی فرزندان خود متوجه ابتلا به اوتیسم شوند، ادامه داد: متأسفانه این روزها شاهد آمار نگران‌کننده‌ای از ابتلای افراد به اوتیسم هستیم و تعداد ابتلای افراد خیلی بالاتر از گذشته است.

طالبی با اشاره به اینکه فرزند ۶ ماهه در برخورد با افراد پیرامون خود حس غریبی، ارتباط چشمی و لبخند عاطفی دارد، یادآور شد: ولی در کودکان اوتیسم این حس‌ها به بی‌تفاوتی و سردی متمایل می‌شود در حالی که این بی‌تفاوتی و سردی باعث شده تا به این کودکان درخودمانده گفته شود.

وی با اعلام اینکه افراد اوتیسم در مهارت‌های حرکتی رشد عادی و معمولی دارند، افزود: ولی در مهارت‌های کلامی، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های رفتاری دچار مشکلات فراوان هستند.

دکترای روانشناسی کودک با تأکید بر اینکه بیشتر بچه‌های اوتیسم بیش فعال هستند، انرژی‌شان خیلی بیشتر و خواب‌شان خیلی کمتر از دیگران است، گفت: با توجه به وجود سه سطح اوتیسم، بیشتر افراد مبتلا به این اختلالات بعد از دو سالگی متوجه اشکال در مهارت‌های رفتاری می‌شوند.

این مسؤول با اعلام اینکه بسیار مهم است تا خانواده‌ها اختلالات فرزندان اوتیسم خود را بپذیرند، بیان کرد: اوتیسم اختلال است و درمان ندارد.

طالبی با اشاره به لزوم حمایت‌ نهادهای مختلف در کنار اداره بهزیستی، یادآور شد: تست هیوا یکی از تست‌های خوب بهزیستی برای سنجش ابتلای افراد به اوتیسم است.

* هنوز علت اصلی و قطعی ابتلا به اوتیسم مشخص نیست

وی با اعلام اینکه ۷۰ درصد اوتیسم‌ها بیش فعال هستند ولی کودکان بیش فعال اوتیسم نیستند، افزود: تشخیص قطعی اوتیسم در سنین پایین امکان‌پذیر نیست هرچند این روزها اختلالات رشدی و رفتاری بسیار زیاد شده است.

طالبی با اشاره به اینکه باید روابط بین خانواده‌ها بسیار خوب باشد، خاطرنشان کرد: هنوز علت اصلی و قطعی اوتیسم مشخص نیست ولی در تمام کشورهای پیشرفته و صنعتی اوتیسم بالا است و این آمار در شهرهای صنعتی کشورمان رو به افزایش است.

وی با اعلام نقش محیط بر افزایش ابتلا به اوتیسم، گفت: زندگی آپارتمان‌نشینی، تعاملات اجتماعی و پیشرفت‌های صنعتی در این اختلال بسیار اثرگذار است.

دکترای روانشناسی کودک با بیان اینکه مانع رشد گفتاری در سنین پایین استفاده فراوان از تلویزیون است، یادآور شد: تعاملات اجتماعی و تعاملات چهره به چهره بسیار مهم است.

این مسؤول با اشاره به کمک هزینه ۸۰۰ هزار تومانی برای کودکان اوتیسم طی یک ماه، بیان کرد: بعد از دو سالگی، کودک نیاز به مراکز ویژه حرفه‌آموزی دارند ولی مراکز حرفه‌آموزی و کارگاه‌های تولیدی حمایتی برای افراد با نیاز ویژه کم است هرچند کارگاه‌های تولیدی حمایتی از سوی بخش خصوصی ندارین و بخش خصوصی در این زمینه مشارکت ندارد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.