با ما همراه باشید

تجارت

عرضه محصولات برنج، زعفران و پسته در گواهی سپرده بازار بورس ایران

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر /مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران گفت: در گواهی سپرده بورس علاوه بر برنج محصولات غذایی همانند زعفران و پسته در معاملات قرار دارند

جواد فلاح شامگاه چهارشنبه در آئین افتتاح و آغاز چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالای کشور در مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران، اظهار کرد: بورس یک بستر امن و استاندارد برای مبادلات محصول برنج در تمام نقاط کشور فراهم می کند و کشاورزان هم می‌توانند به واسطه بورس به بازار کل ایران دسترسی پیدا کنند.

مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران با اشاره به اطمینان خرید برنج باکیفیت توسط متقاضیان و مشتریان در سراسر کشور، افزود: در مقابل افرادی که به عنوان مشتری و متقاضی برنج هستند با دارا بودن کد بورسی در مناطق مختلف می‌توانند محصول برنج را از انبار به صورت مستقیم از کشاورز خریداری کرده و نسبت به تحویل این محصول اقدام کنند.

وی با اعلام اینکه برنج یک محصول استراتژیک در شمال کشور بوده و کشاورزان با رنج و زحمت فراوان دست به کاشت، داشت و برداشت برنج می زنند، تصریح کرد: افراد از بُعد سرمایه‌گذاری  نیز می‌توانند با خرید برنج در بورس سرمایه‌گذاری کرده و برنج را روی تابلو خریداری کنند حتی می‌توانند این محصول را بر روی تابلو به فروش برسانند که این مسئله مزایای فراوان دارد.

فلاح با اعلام اینکه این مهم کمک می‌کند تا عرضه و تقاضا با کشف نرخ شفاف بر روی تابلوی بورس اتفاق بیافتد، یادآور شد: در سال‌های گذشته معاملات و بازار برنج در بورس آغاز شده و هر سال بر تعداد مشتریان، کشاورزان، خریداران و مصرف‌کنندگان اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شده است امسال چهارمین سال معاملات برنج طارم در بورس کالای ایران توسط مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران آغاز شده است، یادآور شد: در گواهی سپرده بورس علاوه بر برنج محصولات غذایی همانند زعفران و پسته در معاملات قرار دارند و هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان می‌توانند این محصولات را در بورس خریداری کرده یا به فروش برسانند.

مدیر بازارهای مالی شرکت بورس کالای ایران خاطرنشان کرد: در مدلی که برای عرضه برداشت جدید محصول برنج در بازار معاملات بورس کالای ایران آغاز شد عملیات در قالب گواهی سپرده کالایی است که معاملات قبض انبار خواهد بود.

فلاح با اشاره به اینکه کشاورز کالای خود را پس از پذیرش به بورس تحویل می‌دهد، تبدیل به قبض انبار شده و آن محصول تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود، یادآور شد: پس از آن درخواست بر کد سهامداری مشتری قرار می گیرد و افراد می‌توانند آن را در بازار عرضه کرده و حداقل عرضه بر حسب گرم است.

وی بیان کرد: همه مردم ایران می‌توانند به صورت آنلاین یا از طریق کارگزار به بازار بورس دسترسی داشته باشند، محصول برنج را خریداری کنند و مصرف کننده ها هم می‌توانند با این مسیر برنج را تهیه کرده و تحویل بگیرند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.