با ما همراه باشید

سیاست

نخبگان و فعالان حوزه صنعت و تجارت و رؤسای دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی با آیت الله آملی لاریجانی دیدار کردند

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشورهای همسایه دریای خزر نیازمند مراوده با جمهوری اسلامی هستند و باید از ظرفیت های کم نظیر دریا در مازندران بهره گرفت.
آیت الله شیخ صادق آملی لاریجانی در نشست هم اندیشی نخبگان و فعالان حوزه صنعت و تجارت و رؤسای دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی در سالن همایش های مجموعه دانشگاهی علمی کاربردی فذا، اظهار کرد: رویه علما از گذشته تاکنون پاسخگویی و حل کردن مسئله است و وقتی که به عالَم سیاست عجین شدیم همه فکر می کنند حل مسائل به این است که صورت مسئله را پاک کنیم.
وی افزود: نظام جمهوری اسلامی براساس توحید و مبنای تشییع است، ما مدعی هستیم که قرآن پاسخگوی خیلی مسائل بوده و مشکلات را حل می کند پس باید با قرآن پاسخگو باشیم.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروزه نمی توان با بستن راه فکر دیگران را ببندیم و این قضیه ممکن نیست، تصریح کرد: هرچند با فضای مجازی آشنایی دارم ولی باید بدانیم این فضا یک ابزار هجوم نیز تلقی می شود البته هم اکنون هرکس سیطره رسانه ای داشته باشد حاکم است.
آملی لاریجانی با اعلام اینکه یکی از مهمترین مشکلات امروز جامعه مسئال اقتصادی و مشکلات فراوان است، یادآور شد: تولیدکنندگان در خط مقدم این مشکلات قرار دارند و مسئله تورم نیز بر همه چیز اثر گذاشته و نمی گذارد تولیدکنندگان برنامه منظم برای کار آینده داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه نقدینگی یکی از مؤلفه های تورم است، بیان کرد: الان جا افتاده که رشد نقدینگی بسیار بد است ولی ظاهر حرف درستی نیست زیرا رشد نقدینگی در جایی که تولید رشد نداشته باشد اشکال دارد و اگر در مسیر تولید قرار بگیرد کار عاقلانه ای خواهد بود.
آملی لاریجانی با اعلام اینکه دولت بدون نقدینگی و استفاده از تسهیلات نمی تواند مسائل را پیش ببرد، یادآور شد: ازدواج نامبارک بین کم شدن رشد نقدینگی و عدم تولید امر مناسبی نیست ولی عده ای می خواهند برای خوشحال کردن مردم می گویند جلوی رشد نقدینگی را گرفتیم ولی نمی گویند این مهم به قیمت بستن تولید است پس این مهم محبوب ملت و مسرور کننده نیست.
وی با اشاره به وضع دارایی دولت، متذکر شد: دولت از لحاظ بودجه در تنگنا است و بسیاری از سهم حاصل از درآمد نفتی به پرداخت حقوق اختصاص می یابد و مجموعه ای از تعهداتی است که از قبل ایجاد شده است، گفت: هم اکنون برای کارهای عمرانی بودجه بسیار کمی داریم البته آنچه بازار و کار اقتصادی را تحریک می کند امور عمرانی است و بدهکاری دولت به فروپاشی منجر می شود.
نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با اعلام اینکه نباید با تعطیلی کار، تولید و اقتصاد بسیاری از جوانان را بیکار کرد، ادامه داد: مازندران استان توانمند به لحاظ اقتضائات و استعدادهای فراوان است هرچند سرسبزی جنگل ها در مازندران و شمال کشور باعث شده که همه مازندران را استان توانمند بدانند و نگاه خاص به آن نداشته باشند.
وی با بیان اینکه آب شرب استان مازندران فقط از 15 درصد آب سطحی است ولی مازندران را همه استان پرآب می دانند، خاطرنشان کرد: عملیات ساخت سد مخزنی هراز در شهرستان آمل بسیار به طول انجامید و هم اکنون مشکل شیرآبه های زباله در بالا دست سد هراز مشکلاتی ایجاد کرده است.
آملی لاریجانی با بیان اینکه در ساخت و سازهای مان دوراندیشی نداریم، افزود: مازندران در عملیات عمرانی آن گونه که انتظار می رود دیده نشده است، باید جلسات هم اندیشی در بین نخبگان و پژوهشگران برگزار شود تا مشکلات بیان شده و پیشنهادات براساس وضع موجود باشد.
وی بیان کرد: امروزه مردم به بانک ها اطمینان ندارند و یک بار در تجربه گذشته موقع پس گرفتن پول خود از بانک بسیار متضرر شدند.آملی لاریجانی با اشاره به اینکه با هم اندیشی متخصصان و تولیدکنندگان باید پیشنهادهای روشن بیاریم، ادامه داد: باید در مورد مسائل اظهار نظر کرد تا حتی موضوعات را در فرآیند تقنین قرار داد.
وی در مورد ایجاد منطقه آزاد در مازندران خاطرنشان کرد: در این بخش فشار زیادی آوردیم، دو یا سه نقطه برای منطقه آزاد در مازندران مطرح شدند البته برخی از لحاظ امنیتی می ترسند و حتی چشم و هم چشمی هایی وجود داشت.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اگر تصمیم در مجلس قابل اجرا نیست تصمیم غلطی لحاظ می شود، افزود: مازندران ساحل عظیم دریای خزر دارد و کشورهای همسایه دریای خزر نیازمند مراوده با جمهوری اسلامی هستند، نزدیک ترین مسیر کشورهای همسایه از لحاظ دریایی به ایران در مازندران وجود دارد که باید از آن استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه اقتصاددان های غربی می گویند کشور روسیه در شدیدترین تحریم ها 2.5 درصد رشد اقتصادی داشته و با تدبیر معجزه کرد، بیان کرد: بانک مرکزی این کشور در اول تحریم قیمت ها را به نصف کشاند.
آملی لاریجانی با اشاره به موضوع گردشگری در مازندران، گفت: در هیچ کجای کشور ظرفیت گردشگری مازندران وجود ندارد، امکانات و استعدادهای گردشگری فراوان در مازندران وجود دارد پس باید کمک کنیم که به فعلیت برسد البته این مهم فقط از ناحیه مسؤولان نیست و باید همه با هم فکری و هم افزایی در کار اقدام کنیم.
وی با اعلام اینکه با تدبیر دولت و مجموعه افراد اندیشمند می توان مشکلات کشور را حل کرد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران توان زیادی دارد، باید کشور با عقلانیت و منطق اداره شود و کارهای احساسی حرکت زیربنایی ندارد.
آملی لاریجانی با اشاره به اینکه کسری بودجه در کشور پدر جد تورم است، گفت: امیدواریم اهل فن در حوزه اقتصاد و بازار گردهمایی داشته باشند و فکر منطقی برای اداره اقتصادی داشته باشند.

آملی لاریجانی با اشاره به اینکه کسری بودجه در کشور پدر جد تورم است، گفت: امیدواریم اهل فن در حوزه اقتصاد و بازار گردهمایی داشته باشند و فکر منطقی برای اداره اقتصادی داشته باشند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.