با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

رتبه هفتم مازندران در بودجه‌ای پیشنهادی ۱۴۰۰ کشور

استان مازندران با اختصاص ۱۵ هزار و ۷۸۶ میلیارد تومان بودجه پیشنهادی که ۱۳ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان بودجه جاری ۴۷۷ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان آن بودجه عمرانی است، رتبه هفتم کشور در میزان اعتبارات را دارد.

منتشر شده

در

به گزارش آمل نیوز، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که هفته گذشته به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، پیوستی برای شرح بودجه به تفکیک استان‌های کل کشور ارائه شده است.

بر این اساس، مجموع بودجه کل استان‌های کشور ۳۵۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان است که ۲۸۹ هزار و ۶۰۲ میلیارد تومان بودجه جاری و ۶۴ هزار و ۱۸ میلیارد تومان بودجه عمرانی است.

کمترین بودجه استانی متعلق به استان قم با ۴ هزار و ۶۶۲ میلیارد تومان و بیشترین بودجه متعلق به استان تهران با ۴۴ هزار و ۴۸۱میلیارد تومان برای استان تهران است.

مدتی پیش برخی کانال‌های خبری مدعی شدند در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بودجه ۲ هزار و ۹۱۶ میلیارد تومانی سازمان صدا و سیما معادل بودجه ۱۰ استان کشور است اما جدول منابع و مصارف استان‌ها در لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد کمترین بودجه استانی که متعلق به استان قم است، ۵۶ درصد بیشتر از بودجه پیش‌بینی شده برای صدا و سیما در سال آینده است.

بودجه استان مازندران ۱۵ هزار د ۷۸۶ میلیارد تومان بوده که رتبه هفتم را در بین ۳۲ استان کشور دارد، ۲۵ استان دیگر دارای بودجه کمتری نسبت به این مازندران هستند.

به ترتیب استان‌های تهران،خراسان رضوی، فارس، خوزستان، اصفهان و آذربایجان شرقی از بیشترین میزان اعتبار بودجه ۱۴۰۰ قبل از استان مازندران به مبلغ ۱۵۰ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان برخوردار هستند.

هفت استان اول دارای بیشترین ردیف بودجه ای در مجموع ۱۶۵ هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان از مبلغ کل بودجه  به رقم ۳۵۳ هزار و ۶۲۱ میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند، ۱۳۰ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان از اعتبارت بودجه‌ای بین ۲۵ استان دیگر تقسیم شده است.

بودجه استان مازندران در جدول تصویر کلان منابع و مصارف مازندران شرح زیر است؛

کد نام استان منابع درآمدهای عمومی منابع درآمدهای اختصاصی جمع مصارف هزینه‌ای استانی  مصارف هزینه‌ای ملی جمع  تملک استانها اعتبارات قانون استفاده متوازن استانی پیوست شماره یک ملی جمع جمع کل
۵۳ مازندران ۲۹.۸۱۰.۵۳۵ ۶۸۵.۳۸۰ ۳۰.۴۹۵.۹۱۵ ۱۱.۶۸۹.۸۰۸ ۱۲۲.۵۰۵.۳۲۰ ۱۳۴.۱۹۵.۱۲۸ ۴.۹۲۶.۴۸۸ ۱۲.۴۲۰.۰۰۰ ۱.۳۵۰.۲۹۵ ۴.۹۷۷.۷۱۴ ۲۳.۶۷۴.۴۹۷ ۱۵۷.۸۶۹.۶۲۵
  جمع استان‌ها ۲.۱۲۴.۹۱۹.۳۱۴ ۱۶.۶۶۵.۰۰۰ ۲.۱۴۱.۵۸۴.۳۱۴ ۲۲۰.۰۰۰.۰۰۰ ۲.۳۷۶.۰۲۸.۴۹۰ ۲.۸۹۶.۰۲۸.۴۹۰ ۱۷۵.۰۰۰.۰۰۰ ۲۸۰.۰۰۰.۰۰۰ ۴۸.۴۳۸.۹۹۵ ۱۳۶.۷۴۳.۳۰۴ ۶۴۰.۱۸۲.۲۹۹ ۳.۵۳۶.۲۱۰.۷۸۹

*اعتبارات استانی ۳ درصد نفت و ۰.۲۷ارزش افزوده/ مبالغ به میلیون ریال

 کل بودجه استان مازندران ۱۵ هزار و ۷۸۶ میلیارد تومان است که ۱۳ هزار و ۴۱۹ میلیارد تومان بودجه جاری ۴۷۷ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان آن بودجه عمرانی است.

به گزارش فارس، بودجه تزریق شده به استان‌ها محدود به رقم درج شده به عنوان بودجه‌های استانی در طول یک سال نیست، چرا که بسیاری از طرح‌های عمرانی که در سراسر کشور پراکنده است، در چارچوب بودجه‌های ملی طبقه‌بندی شده و تخصیص اعتبار به آن‌ها انجام می‌شود و این اعتبار در استان‌های مختلف مصرف می‌شود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.