با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

لزوم تشریح آثار تاریخی فاخر زبان تبری برای نسل جوان مازندران

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / پژوهشگر برجسته تقویم تبری گفت: جوان آملی و مازندرانی لازم است از داشته‌ها و گذشته شهر خود با خبر باشد و به تاریخ و زبان خود ببالد.

نصرالله هومند سه‌شنبه شب در نشست علمی علما و روحانیون با محوریت آمل پایتخت حکومت علویان به مناسبت هفته مازندران در بقعه ناصرالحق، اظهار کرد: همیشه فهم زمان و زبان در ادوار مختلف تاریخ بسیار پیچیده بوده و همواره زمان و تاریخ به همراه زبان و فرهنگ به موازات هم قرار دارند.

وی افزود: مردم نوار شمالی البرز اولین بار در تاریخ ایران به شیعه روی آوردند.

استاد برجسته تاریخ تبری و مازندران، تصریح کرد: در طول تاریخ آمده که جامعه ایران آرام آرام از جامعه زرتشت جدا شد و به سوی دین و کیش الهی گرویدند.

هومند با اعلام اینکه قرآن کریم جامع‌ترین کتاب و سراسر رحمت است، تصریح کرد: مردم دیار مازندران پایگاه معنوی ویژه داشتند و این استعداد از قبل‌ها وجود داشته است.

وی با بیان اینکه تقویم خراجی باستانی مازندران ۱۳۳ سال پیش از هجرت پیامبر اسلام دارای مبنا است، یادآور شد: تاریخ تبرستان بسیار گسترده، عظیم و پیچیده است و نیاز به تفکر و تأمل فراوان دارد.

پژوهشگر برجسته تقویم تبری خاطرنشان کرد: ما تا زمان پیش از ورود سرداران عرب از طریق راه افطر و سمنان نه از راه کلار و نه از لاریجان نمی‌توانستند وارد منطقه شوند.

وی با اعلام اینکه مردم مازندران در گذشته دارای کیش نیاکان بودند و در زمان ۱۰۰ ساله که در تاریخ آمده است دوره تغییر را در پیش گرفتند، تصریح کرد: سال ۲۴۸ تا ۲۵۰ هجری زمانی بود که باج بگیران و خراج بگیران در این خطه از مردم باج بی هنگام می خواستند و باج ستانی بی رویه مردم را به تنگ آورده است بنابراین مردم به دلیل مسائل اقتصادی و پشتوانه فرهنگی به امیر ری پناه آوردند.

هومند با اعلام اینکه در گذشته‌های دور منطقه تبرستان در طول تاریخ از ری تا کاشان صاحب یک بافت فرهنگی تاریخی بودند، یادآور شد: زید یک سید بزرگوار بود که در این کشاکش حکومت را در دست می‌گیرد هرچند مردم مستعد آن بودند که یک سری التزامات فکری جدید را پذیرا شوند و به مدت ۶۰ سال با خاندان علویان همراهی داشتند.

وی با اشاره به اینکه در تاریخ آمده ناصرالحق پس از شوق و استقبال مردم از گیلان تا گرگان فرمانروایی کرد، ادامه داد: ناصرالحق جدای از فرمانروا از بزرگان فرهنگی، دینی، علمی و مذهبی بودند و مدارس علمیه زیادی پایه گذاری کردند.

پژوهشگر برجسته تقویم تبری با اشاره به سابقه تاریخی ارادت خالصانه مردم مازندران و تبرستان به خاندان اهل بیت، گفت: ناصرالحق در دانش اندوزی هم ید طولایی داشت و در زمینه علم و دانش هم گام های بسیار بزرگ در آمل گرفت.

وی با اعلام اینکه اگر امروزه آثاری در زبان تبری داریم باید با مراجعه به اسناد بزرگ آن را ترجمه کنیم، افزود: باید بدانیم که واژه کیش با دین فرق می‌کند زیرا کیش همان آیین است و مردم با استقبال گرم و باشکوه علویان را پذیرفتند و تشیع را انتخاب کردند.

هومند با بیان اینکه آثار، منابع و پشتوانه‌های علمی خوبی در زمینه نخستین حکومت علویان و برپایی مذهب شیعه در این دیار موجود است، خاطرنشان کرد: آمل از لحاظ اسطوره، آیین، رفتار انسان سرآمد است و فردوسی و بزرگان تاریخی به این منطقه توجه ویژه داشتند هرچند آمل از نظر سرشار بودن فهم، فرهنگ و علم شاخص است زیرا دانش از قبل در اینجا گسترش داشت.

وی با اعلام اینکه جریر طبری صاحب آثار تاریخ عمومی و تفسیر قرآن را در این دیار می‌نویسد، گفت: بزرگان ادبیات عرب، ادبیات ایران، فلسفه، منطق، تاریخ و دیگر علوم شاخص در این دیار زیست داشتند و امروزه لازم است تا به داد آثار فاخر ارزشمند برسیم.

هومند با اشاره به اینکه باید امروزه نسل جوان بداند در چه دیار بزرگ و عظیم زندگی می‌کنند و باید ظرفیت‌های علمی و پژوهشی این منطقه دوباره احیا شوند، بیان کرد: ۶ اثر فرهنگی تاریخی بزرگ در مازندران داریم که نویسنده آن آملی بوده است پس لازم است آثار تاریخی به جا مانده همانند تاریخ تبرستان هر سال به چاپ برسد نه اینکه هر ۵۰ سال فقط تعداد ناچیز چاپ شود.

وی با اعلام اینکه باید آثار و منابع ارزشمند را شناسایی و برای نسل جوان تشریح کنیم، گفت: باید جوانان و فرزندان این شهر بازخورد فرهنگی و علمی خوب داشته باشد، جوان آملی و مازندرانی لازم است هم اکنون از داشته‌ها و گذشته شهر خود با خبر باشد و به تاریخ و زبان خود ببالد.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.