با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

ایجاد نخستین حکومت اسلامی شیعی توسط ناصرالحق در دیار تبرستان

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / مدیر مؤوسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسگری با اشاره به نقش بارز ناصرالحق در ایجاد نخستین حکومت اسلامی، گفت: مردم آمل دین مطابق با فطرت‌های انسانی، عقلانیت، اخلاق، عدالت و مهرورزی را پذیرفتند.

حجت‌الاسلام محمدحسین مقدس سه‌شنبه شب در نشست علمی علما و روحانیون با محوریت آمل پایتخت حکومت علویان به مناسبت هفته مازندران در بقعه ناصرالحق، اظهار کرد: وقتی بحث حکومت به ویژه حکومت علویان در جامعه مطرح می شود ذهن ها به سمت شمال کشور رفته و شخصیت‌های وارسته که نقش کلیدی داشتند به میان می‌آیند.

وی افزود: مردم دیار آمل و مازندران وقتی ندای حیات بخش و حقیقت اسلام را شنیدند به سوی اسلام روی آوردند.

مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسگری تصریح کرد: اگر در مباحث فقهی، تفسیری و اعتقادی بخواهیم به احادیث نگاه کنیم به سند توجه می‌کنند و پس از آن به محتوا و دلایل توجه می‌شود هرچند از برخی اسناد و منابع بر می‌آید که در زمینه ناصرالحق و پذیرش اسلام در دیار علویان جای تردید وجود ندارد زیرا شخصیت ناصرالحق جزو رجال سندی حدیث است.

مقدس با اعلام اینکه بحث علوی در کشورمان به شیعه ۱۲ امامی باز می‌گردد، بیان کرد: در زمان تشکیل حکومت اسلامی توسط ناصرالحق جمعیت بسیاری این شخصیت وارسته را پذیرا شدند و زیرا این فرد بزرگ با دست زدن به یک انقلاب، یک نظام اسلامی و علوی را پی‌ریزی کرده که مردم با آن همراه بودند و او هم با مردم همراهی داشت.

وی با اشاره به اینکه باید بحث حکومت علویان را از منظر علمی، پژوهشی و دینی مطرح کرد، بیان کرد: با مراجعه به شخصیت ناصرالحق یا اطروش علاوه بر این جنبه‌ها، به بحث رجالی و تاریخی نیازمند هستیم البته مفسر کبیر قرآن آیت‌الله جوادی آملی ابزار تأسف دارند که بارگاه و آرامگاه ناصر الحق در آمل در سال‌های گذشته وضعیت خوبی نداشت.

مقدس با اعلام اینکه قصه حکومت علوی و ناصرالحق در این منطقه یک دغدغه جدی است و با توجه به نگاه علامه جوادی باید این شخصیت وارسته و صاحب نام به درستی در جامعه معرفی شود، گفت: برای تفسیر حکومت علویان در این منطقه باید بسیار با دقت وارد شد همچنین مبحث ورود اسلام به کشورمان و بحث اسلام شیعه یا علوی در این منطقه نیازمند دقت فراوان و تأمل است.

مدیر مؤوسسه آموزش عالی حوزوی امام حسن عسگری با اشاره به نوع نگاه به مسئله حکومت علویان در این منطقه، یادآور شد: مکتوباتی از یک هزار و ۴۰۰ سال گذشته تاکنون در زمینه علویان و تشییع به ما رسیده است که نیازمند تحلیل و توجه ویژه است البته برداشت‌های متعدد در این زمینه وجود دارد زیرا مردم این منطقه اسلام را پذیرفتند و باید دید با چه دیدگاهی پذیرا شدند هرچند برخی معتقدند به زور شمشیر اسلام آوردند ولی بحث دیگر پذیرش با اشتیاق این سرزمین و مردمان آن دارد همچنین بحث صاحب دین حکومتی شدن هم مطرح است.

وی با اعلام اینکه به نظر می‌رسد مردم دیار دیلمان و مازندران خواهان دین حکومتی نبودند و خواستار تغییر دین بودند، ادامه داد: زمینه، بنیه و آمادگی برای تغییر در مردم وجود داشت هرچند در این بین برخی مهاجرت کردند، برخی نپذیرفتند، تعدادی پذیرفتند و عده ای حاضر شدند تابع کیش خود باقی بمانند ولی آنچه که مهم است مردم این سرزمین هرگز الحاد و شرک را نپذیرفتند و تابع دین الهی بودند.

مقدس با اشاره به اینکه زمینه پذیرش دین در مردم فراهم بود که اگر دینی بیاید که با فطرت‌های انسانی، عقلانیت محوری، اخلاق محوری، عدالت ورزی و مهر ورزی همراه باشد را بپذیرند، خاطرنشان کرد: حتی در تاریخ آمده است مردم آمل بدون جنگ با استقبال دین اسلام را پذیرفتند.

وی با اعلام اینکه در بیانات آیت‌الله جوادی آملی آمده است که حکومت انقلاب اسلامی با یاحسین(ع) و ذکر اهل بیت آغاز شد و خانواده ناصرالحق به گردن ما حق دارند و این انقلاب اسلامی هم مدیون ناصرالحق است، گفت: انقلاب مان با شعار شیعی شکل گرفته است که این شعار در زمان ناصرالحق هم هویدا بود.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.