با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

گلایه امام جمعه آمل از عدم نصب تمثال علمای تاریخی و معاصر در مبادی ورودی شهر

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / امام جمعه آمل گفت: جای تأسف دارد در ورودی شهری که دیار عالمان، مهد بزرگان، علما، فقها، فلاسفه، ادبا و عارفان است تمثال چهره‌های تاریخی و بارز دنیا از این خطه مشاهده نمی‌شود.

حجت‌الاسلام ابراهیم یعقوبیان در نشست علمی علما و روحانیون با محوریت آمل پایتخت حکومت علویان به مناسبت هفته مازندران در بقعه ناصرالحق، اظهار کرد: امروزه متعالی ترین اندیشه وامدار مردم خطه آمل قبل اسلام است زیرا این منطقه سابقه و پیشینه بزرگ دارد و سابقه تشییع در آمل زبانزد است.

وی افزود: در سال ۱۳۶ هجری قمری امام صادق(ع) در نامه‌ای به مردم دیار آمل دعوت به اصول اعتقادی و فروع دین داشتند.

امام جمعه آمل با اعلام اینکه بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل عده‌ای از آمل به منطقه خراسان هجرت کرده و بعدها معروف به پهلوی‌ها شدند، تصریح کرد: در تاریخ آمده اصالت وجود این نظام اندیشه‌ای را ملاصدرا از آملی‌های خطه خراسان گرفت، در تاریخ فلسفه آمده که اولین استادِ شیخ الرئیس ابوعلی سینا آملی است و زبان مازندرانی و آملی در تاریخ بسیار ریشه‌دار با یک پشتوانه فرهنگی بوده و اثر خود را در بسیاری از زبان‌های دنیا گذاشته و حتی در زبان انگلیسی هم اکنون هویدار است که زبان بسیار عمیق، ریشه‌دار با یک پشتوانه فرهنگی است.

وی با اعلام اینکه خطه آمل همیشه منطقه توحید، نبوت، حقایق متعالی، مرکز بعث انبیا و مرکز ظهور انبیا بود، تصریح کرد: پس می‌طلبد در زمینه این فرهنگ عظیم کار کنیم و با مطالعه و دقت به بخش بخش حیات این خطه بپردازیم.

امام جمعه آمل با بیان اینکه مقدمات ورود مسلمانان به این خطه گسترده است، گفت: در سایه ستم حکام بنی امیه وقتی جمعی از مسلمانان و سادات به خطه آمل می آید حاکم آن روز آمل ۲۰ هزار آملی تقدیم آنها می‌کند.

یعقوبیان با اعلام اینکه متأسفانه از ۱۰ جلد کتاب ریاض العلمای مرحوم میرزا عبدالله افندی اصفهانی تنها دو جلد باقی مانده و بقیه جلدهای ارزشمند و پرمحتوای آن در طول زمان از بین رفت که در آن نقل شده امام صادق(ع) سال ۱۳۶ هجری قمری به مردم آمل و نواحی آن و بعد به مردم ساری و نواحی آن دعوت به نماز، اصول اعتقادی و فروع دین داشتند، خاطرنشان کرد: اگر این نامه برای هر شهر دیگر نوشته می‌شد آن را در ورودی شهر نصب کرده و به سابقه و پیشینه شان افتخار می‌کردند.

وی با بیان اینکه سال ۲۵۰ هجری قمری مردم آمل با حسن بن زید معروف به داعی کبیر از نوادگان امام مجتبی(ع) بیعت کردند و حکومت شان حدود ۲۰ سال طول کشید و از این شهر فرماندارانی به طبرستان آن زمان مأمور شدند، گفت: بعد ایشان هم برادرش به مدت ۱۷ سال حکومت داشت و توسط تهاجم حکومت شان آسیب می‌بیند.

خطیب نماز جمعه آمل با اعلام اینکه حکومت علویان سال ۳۰۱ هجری قمری به پایتختی آمل شکل می‌گیرد و این خطه دوباره پایتخت حکومت علویان می‌شود، افزود: این مهم تا سال ۳۱۶ هجری قمری دوام داشته و این سلسله ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه ناصر کبیر از دانشوران برجسته شیعه در تاریخ بود و جد اعلای سید رضی و سید مرتضی است که این دو از سمت مادر آملی هستند، یادآور شد: کتاب فقه الناصر از کتب بزرگ متلق به ناصر کبیر است که بعدها به المسائل الناصریه در عصر معاصر از سوی سید مرتضی تحلیل شد.

امام جمعه آمل با اشاره به اینکه ناصرالحق پایه گذار سلسله جلیله‌ای است که امروز برکات زیادی به واسطه این بزرگوار به این منطقه عطا شد، بیان کرد: تاریخ علمای یمن و آمل بسیار زیاد است و تاثیر آمل در حوزه سیاست، فرهنگ، اقتصاد و شعاع اثرگذاری در سه مقطع باید بررسی شود که اولین مقطع حکومت ناصرالحق و حکومت علوی‌ها است و بعد حکومت امام اول شیعیان نخستین حکومت شیعه بود که در آمل برپا شد و باید واکاوی کنیم که چرا تاکنون این مهم مطرح نشد.

وی با اعلام اینکه مقطع دوم حضور میربزرگ است که بسیار مهم بوده و تا زمان صفویه ادامه پیدا می‌کند حتی مقطعی در روستای مرزنگو کستقر بود، افزود: تاریخ شیعه و تشیع برای صفویه نیست زیرا صفویه سال ۹۰۹ هجری حاکم می شوند درحالی که تشیع از سال ۲۵۰ هجری در ایران برپا می شود.

امام جمعه آمل با بیان اینکه در حکومت صفویه سلطان العلمای آملی صاحب دقیق ترین حاشیه و وزیر چهار شاه صفوی است، ادامه داد: پس جریان سیاسی و اثرگذاری سیاسی آملی‌ها تمام شدنی نیست.

وی با اعلام اینکه املی‌ها بیش از یک هزار سال در دنیا نور علمی و دینی می‌پراکنند و پایه‌گذار جریانات علمی و فرهنگی هستند، بیان کرد: باید مردم این دیار قدر خود را بدارند و با تفکر و تأمل در تاریخ به شهر و دیار خود افتخار کنند.

یعقوبیان با بیان اینکه جای تأسف دارد در ورودی شهری که دیار عالمان، مهد بزرگان، علما، فقها، فلاسفه، ادبا و عارفان است تمثال و تابلوی عکس آنها مشاهده نمی‌شود و راهنمایی را سراغ نداریم که گردشگران و مورخان را به سمت مزار و آرامگاه شان هدایت کند، گفت: متأسفانه بعد ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نباید در کتاب‌های مان بخوانیم که شیعه را صفویه وارد کشور کردند بلکه آمل مهد پرورش شیعه و تشیع است و عالمان این دیار یک دایره المعارف را شامل می‌شوند.

وی یادآور شد: چرا جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و معنوی مان را در جامعه برجسته نمی‌کنیم بلکه آمل باید پایتخت فرهنگ ایران باشد زیرا هیچ عصر و قرنی را در تاریخ مشاهده نمی‌کنیم که یک رجل آملی در آن درخشش نداشته باشد و در تاریخ از اینجا تا شامات و مصر نقش علمای این دیار مشهود است.

امام جمعه آمل گفت: باید سرمایه‌های مان را به نسل جوان، نوجوانان و همه اقشار مردم معرفی کنیم تا آنها با آگاهی کامل به تاریخ، زبان، فرهنگ، سابقه، هویت و پیشینه خود عشق بورزند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.