با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

لزوم چاره‌جویی حوزه‌های علمیه و مراکز علمی برای دوگانه علم و دین

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء گفت: حوزه های علمیه و مراکز علمی که به دین حداکثری می اندیشند چاره جویی برای دوگانه علم و دین داشته باشند و حوزه ها به صورت تخصصی به آن بپردازند.

حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی در آئین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه این شهرستان، اظهار کرد: مهمترین مسئله جهان معاصر دوگانه علم و دین است.

وی با بیان اینکه هم دین و هم علم برای جامعه ضروری است، افزود: هیچ فردی در ضروری بودن علم و دین تردیدی ندارد ولی بحث امروز قلمرو حضور دین و حضور علم مطرح است و باید دید تا چه اندازه علم و چه میزان دین در صحنه حاضر هستند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اعلام اینکه علم و دین دو ضرورت هستند ولی سکولاریسم آنها را منفک و جدا از هم مطرح کرده و علم امکان وجودی در اختیار بشر است، تصریح کرد: امکانی که به زندگی و حیات فردی و اجتماعی سامان بخشد.

جوادی آملی با اشاره به اینکه دین می تواند رابطه بین انسان و خداوند را سامان دهد، خاطرنشان کرد: بخش وسیعی از جامعه جهانی به ضرورت هر دو و تؤام علم و دین می اندیشند و فضای حضور و قلمرو آنها را جدای از هم به نام سکولاریسم می بینند.

وی با اعلام اینکه امروزه کشورهایی را می بینیم که حوزه دین را از حوزه زندگی و اجتماع جدا کردند و براساس علم مدرن زندگی خود را پیش می برند، یادآور شد: اگر دین در حوزه علم مورد تصدیق واقع نشد آن دین زیر سؤوال است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به علم حداکثری، ادامه داد: در این حوزه علم می رود تا دین را تسخیر کند ولی دین حداکثری برآن است تا علم را در پوشش خود درآورد و حداقل نسبت به علوم انسانی حیثیت سلطنت خود را داشته باشد.

وی یادآور شد: علم امکان عینی و خارجی است و فورمولی برای سامان بخشی زندگی جوامع خواهد بود.

جوادی آملی گفت: باید حوزه های علمیه و مراکز علمی که به دین حداکثری می اندیشند چاره جویی برای دوگانه علم و دین کنند و حوزه های علمیه باید به صورت تخصصی به آن بپردازند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.