با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

وجود 1301 موقوفه در آمل/ اخذ سند جدید برای 90 موقوفه و بقاع متبرکه

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به اینکه یک هزار و 301 موقوفه در این شهرستان فعالیت دارند، گفت: تعداد 90 سند جدید برای موقوفات این شهرستان اخذ شده که 18 سند در بخش روستایی بوده است.

حجت الاسلام محمدهادی بهرامی در هفته گرامیداشت وقف با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر زمان دهه وقف به 16 ربیع الاول از 10 مهر ماه به مدت یک هفته انجام شد و این زمان بهترین فرصت برای نمایش دستاوردها، توانمندی و عملکرد موقوفات، بقاع متبرکه، اوقاف و امور خیریه است.

وی با اشاره به دو شأنیت اوقاف و امور خیریه، افزود: از نظر اداری این اداره زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و تابع قوانین و مقررات کشور است و شأن بالاتر و بزرگتر آن موضوع حاکمیتی است که متولی اصلی آن حاکم شرع بوده و به اذن آن تصدی گری موقوفات و اماکن متبرکه به اداره اوقاف واگذار شده است.

بهرامی با اعلام اینکه اوقاف و امور خیریه زیرنظر دفتر مقام معظم رهبری است و وظیفه اصلی مان اجرای امینانه نیت واقفان و موقوفات خواهد بود، تصریح کرد: فلسفه وجودی وقف از قبل و صدر اسلام تاکنون کمک به اقتصاد و معیشت جامعه اسلامی است و تکلیف داریم هرچه واقف نیک اندیش در وقف نامه خود قید کرده است بدون کم و کاست اجرا شود و نباید از نیت واقف عدول کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به اینکه در این شهرستان یک هزار و 301 موقوفه وجود دارد که انتفاعی و منفعتی هستند، بیان کرد: از بین 42 هزار رقبه شهرستان آمل تعداد 20 هزار و 701 رقبه متصرفی و 20 هزار و 672 رقبه غیرمتصرفی هستند و تعداد 538 موقوفه انتفاعی فعالیت دارند.

وی با اعلام اینکه حدود 40 متولی تعدادی از موقوفات اجدادی خود را مدیریت می کنند، یادآور شد: 454 مسجد و 240 تکایا، 134 حسینیه، 18 ابوالفضلی، 14 زینبیه، 20 فاطمیه، 22 آرامستان و تعداد چهار حوزه علمیه در این شهرستان وجود دارد.

بهرامی با اعلام اینکه در سال گذشته حدود 17 میلیارد تومان درآمد موقوفات و بقاع متبرکه آمل بوده است، متذکر شد: تاکنون در 6 ماه نخست امسال این مبلغ به حدود 25 میلیارد تومان رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال به مبلغ 30 میلیارد تومان برسیم.

وی با بیان اینکه اداره اوقاف و امور خیریه هیچ حساب مالی ندارد و هر موقوفه، امامزاده یا بقاع متبرکه به نام خود حساب مالی دارند و سند مالکیت هم به نام آن موقوفه، مسجد و امامزاده صادر می شود، تأکید کرد: بیش از یک هزار و 700 نیت در سازمان اوقاف و امور خیریه ثبت شده که عمده آنها برای عزاداری و اطعام دهی حضرت سیدالشهدا(ع) است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با اشاره به اینکه با تفکر مولدسازی سعی داریم درآمد بقاع متبرکه را از مسیر تبدیل به احسن تحقق بخشیم، یادآور شد: بقعه امامزاده ابراهیم در پروژه موقوفه ملامهدی کفان سرمایه گذاری دارد که از سال گذشته تاکنون بیش از 5 میلیارد تومان از درآمد این امامزاده صرف سرمایه گذاری موقوفه ملامهدی کفان شده تا سود این پروژه بزرگ به حساب آستان امامزاده ابراهیم بازگشت داده شود.

وی با اعلام اینکه در یک سال گذشته تعداد 90 سند جدید برای موقوفات این شهرستان اخذ شده که 18 سند در بخش روستایی بودند، خاطرنشان کرد: برای 3 هزار و 885 هکتار از موقوفات به ارزش 3 هزار و 108 میلیارد تومان سند مالکیت دریافت شد.

بهرامی با اعلام اینکه آستان مقدس امامزاده عبدالله آمل از امامزادگان شاخص کشور بوده و در زمینه عمرانی برای این آستان اقدامات زیادی انجام شد، گفت: تعداد 16 لنگه پنجره بزرگ چوبی منقش با طرح سنتی و معماری اصیل اسلامی توسط یک خیر نیک اندیش با هزینه نزدیک به 10 میلیارد ریال نصب شد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند عنصر ارزنده وقف همیشه با پشتوانه مردمی در جهت رفع نیازهای جامعه بوده است، بیان کرد: ساختمان تجاری موقوفه ملامهدی آملی، پروژه خدماتی آستان امامزاده ابراهیم، بازسازی خضر، ساخت و نصب جداساز حرم امامزاده ابراهیم و بازسازی موقوفه خیریه اسلامی از دیگر اقدامات عمرانی بوده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.