با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

۲۵۰ بیمار ایدزی در مازندران تحت درمان قرار دارند

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: عدم شناسایی تمام جمعیت بیماران مبتلا است که پیش‌بینی می‌شود در جمعیت مازندران ۳ هزار نفر بیمار مبتلا داشته باشیم درحالی‌که ۴۱۰ بیمار شناسایی شدند و حدود ۲۰۵ بیمار زنده و تحت پوشش مراقبت‌های هستند.

منتشر شده

در

وقتی جواب آزمایش مثبت بیماری در دستش بود و فهمید که مبتلا است تمام دنیا انگار روی سرش خراب شد دیگر فکرش جایی قد نمی‌داد، فقط این را زمزمه کرده چرا من! این موضوع حکایت خیلی از بیماران مبتلا به ایدز است که حتی از نام بیماری وحشت دارند.

به‌طور حتم افرادی که درگیر این بیماری شدند خواسته خودشان نبود و برایشان دنیا به آخر رسیده بود چراکه دیگر بودن یا نبودن‌شان اهمیتی نداشت.

راه‌های مبتلا به این بیماری برای مردم به گونه‌ای تعریف شده که با فرهنگ مردم سازگاری ندارد، سرنوشت کودکی که در دوران جنین به این بیماری مبتلا شده چه خواهد بود آیا سؤالات زیادی برای اطرافیان مطرح نمی‌شود.

این بیماری طی سال‌های اخیر دامن‌گیر جامعه شد و مهم‌ترین موضوع این است افرادی که به آن مبتلا می‌شوند از همه مهم‌تر امیدی به درمان ندارند و در وادی ناامیدی فرد می‌روند.

راه‌های انتقال بیماری سؤالات بسیاری را پیش روی افراد جامعه باز می‌کند که شاید دچار شده باشند و این موضوع برای بسیاری از افراد جاعه تبدیل به کابوس شده است.

یکی از مشکلاتی که در ارتباط با این بیماری در جامعه داریم افرادی که مبتلا هستند به‌دلیل انگ زدن نمی‌توانند بگویند بیمار هستند به همین دلیل پیگیر درمان نیز نمی‌شوند که این موضوع موجب عوارض جدی و جبران‌ناپذیر خواهد شد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: ایدز از بیماری‌هایی است که تهدیدی برای سلامت جمعیت کشور و همچنین مازندران محسوب می‌شود.

محمدرضا پارسایی افزود: یکی از مشکلات مهم در زمینه این بیماری متاسفانه عدم شناسایی تمام جمعیت بیماران مبتلا است که پیش‌بینی می‌شود در جمعیت مازندران 3هزار نفر بیمار مبتلا داشته باشیم درحالی‌که 410 بیمار شناسایی شدند.

وی اضافه کرد: از تعداد مبتلایان به ایدز در استان مازندران و حدود 205 بیمار زنده و تحت پوشش مراقبت‌های هستند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه 92.3 درصد افراد آلوده به ویروس تحت مراقبت‌های درمانی و مشاوره‌های رفتاری قرار گرفتند، گفت: در گذشته عمده موارد انتقال به‌دلیل اعتیاد تزریقی بود ولی در سال گذشته 84 درصد موارد انتقال که شامل 32 مورد بوده از طریق رفتارهای پُرخطر جنسی و سه ماه نخست امسال نیز 70 درصد دلیل اابتلا از بین 10 مورد شناسایی شده رفتار پُرخطر جنسی بوده است.

پارسایی ادامه داد: این موضوع زنگ خطر جدی برای افراد جامعه محسوب می‌شود که این ویروس درحال گردش و انتقال است.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات خوب و درواقع گام بزرگ در زمینه بیماری ایدز آزمایش از تمام زنان باردار بوده که در سه ماهه نخست امسال یک مادر باردار را شناسایی کردیم که تحت مراقبت درمانی قرار گرفت تا فرزندش آلوده به ویروس نشود.

مدیر گروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه علوم پزشکی مازندران بیان کرد: توصیه ما به افراد جامعه این است با خویشتن‌داری به خانواده پای‌بند بوده؛ چراکه عواملی ازجمله فقر، طلاق و ازهم گسیختگی خانواده‌ها موجب افزایش آلودگی در جامعه می‌شود.

پارسایی با اشاره به اینکه امروز ویروس ایدز در میان جوانان درحال گسترش است، اظهار کرد: افرادی که آلوده می‌شوند اگر زود تشخیص داده شوند به دلیل وجود درمان‌های رایگان و موثر عمر طبیعی و نرمال خواهند داشت تا تحت درمان قرار گیرد و بتوانند همانند فرد عادی در جامعه زندگی کند.

به گزارش فارس، باتوجه به  500 بیمار شناسایی شده و 2هزار و 500 بیمار شناسایی زنگ خطر جدی در جامعه به شمار می‌رود که لازم است همه افراد هوشیار باشند و درصورت ابتلا هم بهتر است تحت درمان قرار بگیرند.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.