با ما همراه باشید

تجارت

آملی ها برنج 6 میلیون ایرانی را تأمین می کنند/ اختصاص تسهیلات 16 میلیاردی برای مکانیزاسیون کشاورزی

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / رئیس اداره جهاد کشاورزی آمل با اعلام اختصاص تسهیلات 16 میلیارد تومانی برای مکانیزاسیون کشاوری، گفت: برنج 6 میلیون ایرانی از آمل تأمین می شود.

مهرداد فولاد با اشاره به اینکه برنج یکی از محصولات استراتژیک و اساسی است، اظهار کرد: شهرستان آمل در حوزه زراعی مقام دوم استان مازندران در بخش سطح زیرکشت برنج را دارد.

وی افزود: سطح زیر کشت ارقام برنج در شهرستان آمل معادل 40 هزار و 220 هکتار بوده که با تولید بیش از 350 هزار تن شالی، 18 درصد سطح زیرکشت مازندران را در اختیار داریم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی آمل تصریح کرد: سطح زیر کشت نخست برنج در این شهرستان برداشت حدود 260 هزار تن شالی بوده و با احتساب کشت دوم حدود 354 هزار تن شالی برداشت می شود که 210 هزار تن برنج سفید کشور در آمل تولید می شود.

فولاد با اشاره به اینکه برنج سفره 6 میلیون نفر از مردم کشورمان از شهرستان آمل تأمین می شود، بیان کرد: برای سلامت جامعه و مردم باید به سمت تولید محصولات سالم پیش رویم البته کشاورزان مشکلات زیادی با واردات بی رویه، عدم فروش محصولات و عدم خرید از سوی مردم هستند همچنین در شهرستان آمل دو مرکز خرید فعال است که ارقام پرمحصول و ارقام محلی با قیمت 58 تا 62 هزار تومان خریداری می شوند.

وی با اعلام اینکه امیدواریم برنج کشاورزان با قیمت بالاتر به فروش برسد، ادامه داد: هم اکنون دپوی برنج چندانی در شالیکوبی ها و انبارهای منازل نداریم و امیدواریم با سیاستگذاری درست و حمایت های دولت، خسارت های برنجکاران با تسهیلات ارائه شده و قیمت گذاری مطلوب جبران شود.

رئیس اداره جهاد کشاورزی آمل با اشاره به اینکه در بخش حفظ نباتات طرح شناسایی، ایجاد کارگاه بیماری ها، شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری ها برای تولید محصول سالم انجام می شود، گفت: امسال مبارزه بیولوژیک با آفات انجام شده تا تولید محصولات استاندارد و سالم داشته باشیم هرچند در این طرح عملیات مورد نظر در سطح 120 هکتار به صورت پایلوت انجام شده و امیدواریم این طرح به صورت همه گیر انجام شود.

وی گفت: با مبارزه بیولوژیک در راستای مبارزه با آفات و بیماری ها در مصرف سموم نهایت صرفه جویی شده و از مواد بیولوژیک همانند زنبور تریکودراما بهره لازم می شود، افزود: در این مسیر نیازمند سیاستگذاری، حمایت و اطلاع رسانی برای آگاهی بخشی به کشاورزان هستیم البته استفاده از تله های فانوسی هم برای کنترل آفات و بیماری ها از دیگر راه های موجود است.

فولاد با اعلام اینکه مبلغ 16 میلیارد تومان تا سال گذشته برای جذب انواع دستگاه های کمباین، تراکتور، تیلر و نشاگر برای مکانیزه کردن تولیدات کشاورزی و برنج اختصاص یافته است، بیان کرد: مکانیزه کردن در کاهش و صرفه جویی هزینه ها بسیار مهم است و باید هزینه ها را در کشاورزی پایین بیاوریم تا محصولات سالم و با کیفیت داشته باشیم.

وی با اشاره به مکانیزاسیون شالیکوبی ها برای افزایش راندمان محصولات، گفت: عملیات مدرنیزاسیون برای 200 شالیکوبی در شهرستان آمل انجام شده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.