با ما همراه باشید

فرهنگی و مذهبی

رشته‌های علمی متناسب با آمایش مازندران در دانشگاه‌ها ایجاد شود

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران با اعلام اینکه هم اکنون کیفیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های غیردولتی مطلوب است، گفت: باید رشته‌های دانشگاهی متناسب با آمایش مازندران در این استان ایجاد شود.

علی اکبر متکان شامگاه امروز در نخستین آئین تجلیل از نام آوران و برترین‌های علمی این شهرستان، اظهار کرد: رشد علم، دانش و تحقیقات طی سال‌های گذشته در شمال کشور به ویژه استان مازندران شاخص بوده در حالی که زمانی در مازندران تنها یک دانشگاه دولتی داشتیم ولی امروزه این استان با چندین دانشگاه دولتی و سطح کمی و کیفی بسیار بالا در حال ارائه خدمات علمی و آموزشی به دانشجویان داخلی و خارج از کشور هستند.

وی افزود: چهره‌های برجسته علمی و پژوهشی شناسنامه و هویت آموزش عالی در مازندران هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران، تصریح کرد: هم اکنون پنج دانشگاه دولتی در مازندران مشغول فعالتی هستند که از نظر علمی و فنی آمایش پیچیده‌ای دارند.

متکان با اعلام اینکه برخی استان‌ها همانند یزد سه دانشگاه دولتی دارد، یادآور شد: مازندران قطب اقتصادی، کشاورزی و صنعتی که لازم است به آن توجه بیشتر از گذشته شود.

وی بیان کرد: مازندران با دارا بودن کشاورزی قدرتمند فعالیت در زمینه زنجیره تأمین و زنجیره عرضه، با وجود دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان با ورود به مسائل حفظ، محصولات آبی و امور مربوط به دریا، در زمینه ساحل با ورود به حوزه توریست و گردشگری، با وجود جلگه، باغداری با فعالیت توسعه تولید و عرضه مرکبات و برنج، با وجود جنگل وسیع فعالیت در زمینه حفظ، نگهداشت و بهره‌برداری آن فضای گسترده برای تولیدات علمی و پژوهشی دارد.

متکان با اعلام وجود مناطق کوهستانی فراوان در مازندران و لزوم زمینه سازی برای بحث تولیدات بومی محلی، خوش نشینی و اسکان، گفت: مازندران یکی از استان های شاخص در سطح کشور است که فعالیت علمی و تحقیقاتی در همه حوزه‌ها برای آن فراهم است.

وی با اشاره به رشد علمی و کیفی دانشگاه‌های غیر دولتی در کنار دانشگاه های دولتی، خاطرنشان کرد: در دهه ۷۰ و ۸۰ جوانان کشورمان روی آوری به دانشگاه داشتند و استقبال از تحصیل در دانشگاه‌ها بسیار زیاد بوده و ظرفیت دانشگاه‌های دولتی کم بود هرچند بسیاری از خانواده‌ها و فرزندان شان خواستار تحصیل در خارج کشور بودند که هم در برخی مواقع کیفیت پایین تحصیلی و زندگی بسیار سخت در خارج آنها را رنج می‌دادند همچنین با ایجاد دانشگاه‌های غیردولتی بسیار برای تحصیل فرزندان این مرز و بوم کمک حال شد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ایران با اعلام اینکه هم اکنون کیفیت دانشگاه های غیردولتی از لحاظ آموزشی و پژوهشی بسیار خوب است، خاطرنشان کرد: باید رشته‌های دانشگاهی متناسب با آمایش مازندران در این استان ایجاد شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد رشته‌های دانشگاهی برای افزایش سطح علمی در صنایع تبدیلی، حوزه کشاورزی، جنگل، دریا و توریسم بین دانشگاه‌های مازندران، یادآور شد: با علمی شدن صنایع می‌توان به نتایج مطلوب رسید و از نتایج تحقیقات دانشگاهی بهره گرفت هرچند تغییر کاربری ها دشمن اصلی رشد و بالندگی در شمال به ویژه مازندران است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.