با ما همراه باشید

دسته بندی نشده

روز مازندران در تقویم رسمی کشور ثبت شد

منتشر شده

در

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از ثبت ۱۴ آبان در تقویم رسمی کشور با ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس جمهور به عنوان روز مازندران خبر داد.

حسین جوادی با اشاره به اهمیت این مصوبه درملی شدن روز مازندران گفت: جای گرفتن در تقویم رسمی کشور موجب می‌شود تا روز مازندران در ابعاد ملی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: البته جای گرفتن در تقویم زمانی یک فرصت محسوب می‌شود که بتوان با برنامه ریزی خلاقانه ازظرفیت های مردمی و حاکمیتی، از این نامگذاری برای اعتلای نام مازندران بهره برد.

وی افزود: روز مازندران تنها محدود به عرصه فرهنگ و هنر نیست و همه ابعاد زندگی مردمان این سامان را دربرمی گیرد، بنابراین همه دستگاه‌ها و اقشار مردم باید برای پاسداشت این روز پای کار بیایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران دلدادگی و ای ین‌های کهن و پرشور عزاداری سید و سالار شهیدان در مازندران را نمونه‌ای از فرهنگ غنی مذهبی مردم این استان ذکر کرد وافزود: این باور عمیق به حماسه کربلا از دیرباز با زندگی مردم این دیار پیوند خورده است و باید در ابعاد ملی وبین المللی معرفی شود.

وی در ادامه گفت: برنامه ریزی برای بزرگداشت این روز و لحاظ کردن عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و بومی را در قالب ستاد استانی پیگیری خواهیم کرد تا با تأمین اعتبار لازم بتوان محتوای مطلوب بزرگداشت روز مازندران را محقق کرد.

جوادی افزود: قصد دولتی کردن این روز را نداریم و بر این باوریم که روز مازندران متعلق به همه ی مردم این استان و ایران اسلامی است. بنابراین جریان مردمی اساس و محور این بزرگداشت محسوب می‌شود.

با ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، بیست‌وپنجم آبان‌ماه در تقویم رسمی به عنوان «روزمازندران» نام‌گذاری شد.آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در ضمیمه تقویم رسمی کشور که بنا به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ سی‌ویکم خردادماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد را برای اجرا ابلاغ کرد.

راساس این ابلاغیه روز چهاردهم آبان‌ماه به نام روز مازندران و روز بیست‌وپنجم آبان‌ماه به نام روز اصفهان نام‌گذاری شد. بیعت مردم مازندران با حسن بن زید علوی و تشکیل حکومت شیعی در مازندران نیز در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر ۲۵۰ هجری قمری رخ داد که به این جهت نیز ۱۴ آبان به عنوان روز مازندران نامگذاری شده است.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.