با ما همراه باشید

تکنولوژی

لزوم بررسی سموم کشاورزی، آلاینده محیطی و اصلاحات ژنتیک در ایجاد بیماری سرطان

منتشر شده

در

آمل نیوز- قربانعلی مسافر / دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی سرطان گفت: سرطان معده بسیار در کشور شایع است که باید در زمینه سموم کشاورزی، آلاینده های محیطی و اصلاحات ژنتیکی در ایجاد سرطان ورود پیدا کرد.

 

احسان زابلی نخستین همایش بین‌المللی رویکردهای نوین سبک زندگی، پیشگیری و درمان سرطان به میزبانی این شهرستان اظهار کرد: سرطان بیماری سخت و مهلکی است و با توجه به پیشرفت هایی که در حوزه های پیگیری و درمان سرطان انجام شد اهمیت این قضیه در دنیا مشهود است.

وی با اشاره به میزبانی سه روزه از نخستین همایش بین‌المللی رویکردهای نوین سبک زندگی، پیشگیری و درمان سرطان، افزود: رویکردهای زیادی در این کنگره علمی و پژوهشی دنبال می شود و در مهمترین اقدام سعی داریم بیتوانیم آگاهی و اطلاع رسانی جامعه را در زمینه پیشگیری و کنترل سرطان بیشتر کرده و حتی در تشخیص اولیه گام برداریم.

دبیر علمی نخستین همایش بین‌المللی رویکردهای نوین سبک زندگی، پیشگیری و درمان سرطان تصریح کرد: آنچه که هم اکنون برای مان بسیار مهم است این بوده که بتوانیم در مرحله اولیه بیماری سرطان را تشخیص دهیم و در مراحل بعد بتوانیم پیشگیری را در سطح اول گسترش دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به وجود امکانات لازم در داخل کشور و حتی در استان مازندران، پیشگیری از سرطان در گام اولیه بسیار مهم است به ویژه در افرادی که در خانواده خود یک فرد مبتلا به سرطان دارند.

زابلی با اعلام اینکه باید علایم خطر و هشدار در زمینه سرطان را جدی بگیریم، یادآور شد: این علایم هشدار منجر به این می شوند که در صورت جدی گرفتن بتوان در اولین مرحله امر تشخیص را انجام داد و در گام بعدی زیرساخت های لازم در زمینه پیشگیری اولیه را فراهم کرد البته هنوز زیرساخت های لازم در کشور به اندازه کافی فراهم نیست.

وی بیان کرد: وقتی می خواهیم به یک بیماری شایع در کشور و استان مازندران همانند سرطان معده بپردازیم باید در بحث سموم کشاورزی، آلاینده های محیطی و اصلاحات ژنتیکی مراجعه کنیم که باعث ایجاد سرطان می شوند البته هنوز قابلیت لازم برای ورود را نداریم و اگر بتوانیم در زمینه سموم کشاورزی، آلاینده های غذایی و محیطی پیگیری های اولیه را انجام دهیم می توانیم تا 15 سال آینده به نتایج مطلوب برسیم.

زابلی با بیان اینکه پیشگیری اولیه سرطان نیز کار زمان بر بوده و مستلزم هزینه و سرمایه مورد نیاز است، گفت: نخستین کنگره بین المللی رویکردهای نوین سبک، زندگی، پیشگیری و درمان سرطان در محورهای اتیولوژی، ریسک فاکتورها، تشخیص زودرس، روانشناسی سرطان، پیشگیری و غربالگری مراقبت های پرستاری، هوش مصنوعی و سرطان، بیولوژی سلولی و ژنتیک بیوکامپیوتینگ رایانش زیستی، ملاحظات روانی، اجتماعی اقتصادی و معنوی، سبک زندگی همانند تغذیه، فعالیت بدنی، خودمراقبتی، استرس، برنامه و سیاست مدیریت سرطان در ایران و جهان، درمان های پیشرفته جراحی رادیوتراپی، ایمنوتراپی، هورمون تراپی، شیمی درمانی، سلول های بنیادی و ژن درمانی دنبال می شود.

وی در بیان اهداف این کنگره بین المللی یادآور شد: سعی داریم تا پژوهشگران و اساتید با تازه های سرطان آشنا شوند و جامعه مخاطب هم با ارائه مقاله بتواند حرکت علمی در حوزه سرطان را رقم بزند.

زابلی با اشاره به اینکه باید سبک زندگی درست را به همه مردم جامعه آموزش دهیم تا درگیر این بیماری سخت نشوند، خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح به جامعه امر بسیار مهمی است تا در نخستین گام بتوانیم از سرطان پیگیری کنیم.

ادامه مطلب
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.